Uusimmat uutiset

Uusi kuljettaja

Ohjeita kilpailijoille

Tässä ohjeessa on kuvattu erilaisia ohjeita lähinnä uusille kuljettajille, mutta kertauksen vuoksi myös kaikki vanhatkin kuljettajat voisivat lukea tämän ohjeen läpi ennen uuden kauden alkua. Tulosta tämä ohje, ja käy se läpi joka kevät kertauksen vuoksi! Jos sinulla on vielä kysymyksiä tämä ohjeen lukemisen jälkeen, FHRA:n toimisto vastaa mielellään kysymyksiisi!

  1. Kuinka aloitat urasi kiihdytysajajana?

Kaikki alkaa lajiin tutustumisella. Finnish Hot Rod Association, FHRA on kiihdytysajon kattojärjestö Suomessa. AKK-Motorsport, lyhyemmin AKK, on Suomen autourheilun kansallinen kattojärjestö, ja FHRA on sen jäsen, jolle AKK on myöntänyt yksinoikeuden kiihdytysajojen järjestämiseen.
Suomen Moottoriliitto, SML, on kilpamoottoripyöräilyn kattojärjestö Suomessa, ja FDBA on sen jäsen.

FIA on autourheilun kansainvälinen kattojärjestö, ja AKK on sen jäsen. FIM on kilpamoottoripyöräilyn kansainvälinen kattojärjestö, ja se on jaettu mannerkohtaisiin alajärjestöihin. FIM E on Euroopan alajärjestö, ja SML on FIM E:n jäsen.

FHRA järjestää kiihdytysajotapahtumat, joten puhutaan vain FHRA:sta.
Ota selvää, mitä vaihtoehtoja sinulla on, eli tutustu auto- ja moottoripyöräryhmiin, sekä niiden välisiin eroihin esimerkiksi kilpailuissa. Kun sinulle on selvinnyt mitä ryhmää/luokkaa haluat alkaa ajamaan, tutustu sekä yleisiin että ryhmäkohtaisiin sääntöihin, säännöt saat FHRA:n nettisivuilta kohdasta Drag Racing -> Säännöt. Kannattaa myös kysellä kyseistä ryhmää ajavilta kuljettajilta vihjeitä ajamisesta.

  1. Lisenssi

Lisenssin osto AKK Kiti-kisapalvelu, klikkaa tästä: lisenssi

Kun olet valmis radalle, niin ennen kuin ajo on mahdollista, sinun on hankittava kilpailijalisenssi. Autolisenssin myöntää AKK, ja moottoripyörälisenssin SML, mutta kuljettajatutkintokuulustelut ja -ajot valvoo FHRA.

Lisenssin saamisen ehtona on suoritettu kuljettajatutkintomaksu, hyväksytyt kuljettajatutkintokuulustelut, kuljettajatutkintoajot, voimassa oleva ajokortti, lääkärin selvitys mikäli sellaista vaaditaan ryhmältäsi sekä jonkin AKK:n/SML:n alaisen moottoriurheilukerhon jäsenyys. Kilpailijalisenssimaksun (vakuutus) suuruuden määrittelee AKK/SML, kysy heiltä lisää.

Kilpailijalisenssi (vakuutus) anotaan AKK:sta/SML:stä, kannattaa anoa kilpailijalisenssi hyvissä ajoin ennen sen tarvitsemista, toimitusaika voi olla jopa yksi kuukausi. SML toimittaa valmiin lisenssin suoraan kilpailijalle. AKK ei lähetä kansallisesta lisenssistä enää kuljettajalle lisenssikorttia vaan järjestäjä tarkistaa lisenssin voimassa olon KITI-kisapalvelun kautta. Jos kilpailija haluaa kilpailla ulkomailla, on hänen tilattava kansallisen lisenssin lisäksi vielä National lisäkortti AKK:lta. Se onnistuu sähköpostilla suoraan AKK:n toimistolta. FIA- ja  FIM-ryhmissä kilpailijalta vaaditaan myös Suomessa EM-arvoisissa kilpailuissa ajettaessa  kansainvälinen lisenssi.

Autoissa lisenssiluokkia on yhdeksän ja ne ovat seuraavat:

A-1 Top Fuel

A-2 Top Methanol Dragster

B-1 Funny Car ja Pro Modified

B-2 Top Methanol Funny Car

C-1 Pro Stock

A/B/C-3 ET 6,00-7,49

A/B/C-4 ET 7,50-9,99

DR-C ET 10,00-

DR-C Junior

Lisenssisuoritus sisältää kuljettajatutkintokuulustelun sekä ajon. Kuljettajatutkinnon suoritus maksaa junior ja korottaessa ryhmää €50,-, muissa ryhmissä €100,- (DR-C ET , A/B/C-3 ET  ja A/B/C-4 ET ) tai €200 jos suoritat kansainvälisen lisenssin.

Maksu on voimassa yhden kilpailukauden, eli kuljettajatutkinto täytyy saada suoritetuksi kauden aikana, tai joudut maksamaan kujjettajatutkintomaksun uudestaan. Jos suoritat kuljettajatutkinnon kilpailun yhteydessä hyväksytysti, hyvitetään kilpailijatutkintomaksu kilpailumaksussa. Moottoripyörissä on niin ikään useampi tutkintoluokka kuljettajatutkintomaksu junioreille 50€ ja muille ryhmille 100€.

Voit suorittaa tutkinnon FHRA:n järjestämässä kiihdytysajotapahtumassa, kysy tarkemmin FHRA:n toimistolta. Tyypillisesti ainoa tapahtuma, missä kuljettajatutkintoajoa ei voi suorittaa, on EM-tapahtuma aikataulun kireydestä johtuen. Kuulustelu on kirjallinen sisältäen noin 20 kysymystä lajin säännöistä sekä turvamääräyksistä. Kuulustelu tarkistetaan välittömästi sen suorituksen jälkeen, eli saat palautteen heti. Jos et läpäise kuulustelua, voit yrittää myöhemmin uudestaan.

Kun kuulustelu on läpäisty, on ajojen vuoro. Kuljettajatutkintoajoilla varmistetaan, että ymmärrät lajin luonteen ja hallitset ajoneuvosi. Jos sinulla ei ole aikaisempaa ajokokemusta FHRA:n tapahtumissa, ajoja on neljä. Jos taas olet ollut mukana jo aikaisemminkin, niin selviät kahdella ajolla. Ensimmäinen ajo on erittäin hidas ilman burnout’ia, kaikki vaihteet läpi. Tarkoitus on vain selvittää, että ajoneuvo on kunnossa ja hallinnassasi, sekä että ymmärrät toimitsijoiden käsimerkit, osaat lähtötapahtuman sekä osaat poistua radalta turvallisesti. Jos olet uusi kuljettaja, toistat tämän vielä kerran, mutta voit lisätä nopeutta radalla. Kaksi viimeistä ajoa ovat kuin varsinaisia kilpailusuorituksia burnout’eineen. Jos lisenssin valvoja havaitsee epävarmuutta tai virheitä suorituksissa, voi hän määrätä uusinta-ajoja. DR-C ET-lisenssin voit suorittaa jopa käyttöautollasi, mutta kaikki muut tutkintoajot, myös moottoripyörälisenssi, tulee suorittaa varsinaisella kilpa-ajoneuvolla. Lisenssijaon löydät sääntökirjasta.

Lisenssiajoneuvo merkitään isolla, näkyvällä X-kirjaimella ajanoton puoleisessa sivuikkunassa/katteessa mahdollisen kilpailunumeron päällä.

Kun saat suoritettua lisenssin, voit osallistua kilpailuihin maksamalla osallistumismaksun. Uudelta kilpailijalta ei peritä jälki-ilmoittautumismaksua siihen kilpailuun jossa hän saa lisenssinsä suoritettua. Osallistumisen ehtona on kuitenkin, että olet anonut lisenssin valmiiksi AKK’sta tai SML’stä. Ilman että varsinainen lisenssikortti (SML) on hallussasi, et voi osallistua kilpailuihin koska vakuutuksesi ei ole voimassa.

Kuljettajatutkinto on voimassa niin kauan kun kilpailet, mutta varsinainen kilpailijalisenssi (vakuutus) on anottava vuosittain AKK:sta/SML:stä. Voit pitää viisi välivuotta kilpailemisesta ilman että joudut uusimaan kuljettajatutkintoa.
Kilpailemaan päästäksesi tarvitset tietysti kilpa-ajoneuvon. Jos olet rakentanut uuden ajoneuvon, on se ensin katsastettava ja siihen on hankittava katsastuskortti tilaamalla FHRA’n toimistolta.

  1. Ennen kilpailua

FHRA:n kilpailukutsu löytyy FHRA nettisivuilta ja ilmoittautuminen dragracing.eu-sivuston kautta. Kilpailukutsuja on yksi koko kaudelle, tästä poikkeuksena EM-tapahtumassa FIA/UEM ryhmille on oma kutsunsa. Lue kutsu huolella, sillä se sisältää informaatiota jota tarvitset koko kauden aikana.

Voit ilmoittautua kaikkiin kilpailuihin yhdellä kerralla tai kilpailu kilpailulta. Jos et muista mihin kilpailuihin olet ilmoittautunut, tarkista asia ajoissa FHRA:n toimistolta tai dragracing.eu:sta ettet joudu turhaan maksamaan jälki-ilmoittautumismaksua. Maksa ilmoittautumismaksu dragracing.eu:n ohjeiden mukaisesti. Vasta ilmoittautumismaksun maksaminen tekee ilmoittautumisesta virallisen. Ota maksukuitti varmuuden vuoksi mukaan kilpailupaikalle.

  1. Kilpailutoiminta

Kun saavut kilpailupaikalle, sinun tulee ensin noutaa tarvitsemasi luvat ja paperit kilpailutoimistosta ennen kuin pääset varikolle, katsastukseen tai ajamaan. Kilpailutoimiston aukioloajat löydät kilpailukutsusta. Jotta asioiminen kilpailutoimistossa kävisi mahdollisimman joutuisasti eikä toimistolle pääsisi syntymään monen kymmenen hengen jonoa, noudata annettuja ohjeita.

Jos olet ilmoittautunut ja maksanut osallistumismaksun kilpailukutsun ohjeiden mukaisesti, sinulle on valmiina kirjekuori, jossa ovat kaikki tarvitsemasi kulkuluvat, team-liput/rannekkeet ja muut paperit, sekä osallistujalistassa näkyy jo merkintä suoritetusta osallistumismaksusta. Ota varmuuden vuoksi maksukuitti kuitenkin mukaan, sillä erheitähän voi tapahtua.

Mikäli et ole ilmoittautunut ajoissa, varaudu maksamaan myös jälki-ilmoittautumismaksu kilpailukutsun mukaisesti. Jälki-ilmoittautumismaksu on sanktio siitä, että paperitöitäsi ei ole voitu hoitaa etukäteen ja ne joudutaan tekemään paikan päällä, ja näin ollen ajanottokaan ei tiedä saapumisestasi eikä ole voinut laittaa tietojasi valmiiksi ajanottojärjestelmään.

Kilpailutoimistossa saavat asioida vain kuljettajat ja junioreiden huoltajat. Kilpailijan henkilökohtaista kuorta, joka sisältää paperit ja luvat, ei voida luovuttaa tai team-lippuja myydä muille kuin ko. kuljettajalle itselleen. Kun tulet ilmoittautumaan toimistolle ja noutamaan paperisi, ota mukaan (tai varaudu maksamaan) kuitti osallistumismaksusta, lisenssi, FHRA’n jäsenkortti (jos olet jäsen) ja ajokortti (18 vuotta täyttäneet). Varaa kilpailupaikalle mukaan riittävästi käteistä rahaa, sillä radalla ei ole pankkiautomaattia. Kilpailutoimistossa voi maksaa myös pankki/luottokortilla.

Team-ranneke oikeuttaa oleskeluun kilpailualueella. Se on pidettävä koko kilpailun ajan mukana ja näkyvillä ja ranneke on pystyttävä näyttämään järjestysmiehille ja toimitsijoille pyydettäessä. Muista että kuljettaja on vastuussa kaikista tiiminsä tekemisistä, joten varmista että kaikki tiimissäsi tietävät mitkä alueet ovat sallittuja tiimiläisille ja mitä eivät. Kaikilla teamin jäsenillä tulee olla team-ranneke, myös kuljettajalla.

Auton kulkulupia tiimit saavat vain yhden kappaleen ja se on laitettava siihen autoon, jota käytetään liikkumiseen. Huomaa, että lähtöalueelle oikeuttavia team-ja driver-kortteja on rajoitettu määrä / team. Team- ja Driver-kortti ei pelkästään riitä alueella oleskeluun! Ylimääräiset team-rannekkeet eivät oikeuta lähtöalueelle, joten varmista, että tiimisi oikeat henkilöt saavat oikeat liput.

Mitä jos kilpailutiimisi jäsenet eivät tule yhtä matkaa kilpailupaikalle?

Ensimmäisenä kilpailutoimistossa asioi kuljettaja, joka hoitaa tarvittavat paperit ja maksaa tarvittavat maksut. Team-rannekkeita, kutsukortteja ja auton kulkuluvan voi jättää ns. kirjekuorivaihtoon toimistolle, josta jälkikäteen saapuva noutaa nimellään jätetyn kuoren.  Jos kuoreen ei ole jätetty riittävää määrää lippuja tai kutsukortteja saapuvalle seurueelle, pitää kuljettajan itse tulla ostamaan tai tuoda käyttämättömiä kutsukortteja/team-rannekeita, ennen kuin tulijoita voidaan päästää rata-alueelle. Kuljettajalle ryhmäkohtaisesti kuuluvien team-lippujen ja kulkulupien määrä sekä myytävien kutsukorttien kilpailukohtainen hinta käyvät ilmi kilpailukutsusta. Kutsukortit on tilattava etukäteen FHRA:n toimistolta, niitä ei mielellään myydä enää kilpailupaikalla. Kilpailutoimiston ollessa suljettuna jätettyjä kuoria ei voi noutaa.

5.Varikko

Varikolle saapuessasi kulkuluvat on oltava kunnossa ja ne on pidettävä koko kilpailun ajan esillä sekä autossa että henkilöillä. Tarvittavat luvat ja paperit saat kilpailutoimistosta. Varikkohenkilökunta pyrkii ohjaamaan sinut varikon portilta omalle paikallesi, mutta jos henkilökuntaa ei näy, voit itse siirtyä ryhmällesi tarkoitetulle paikalle. Kilpailutoimistolla on kartta varikon järjestyksestä. Varikolla tulee aina noudattaa varikkohenkilökunnan ohjeita, vaikka ne poikkeaisivat ennalta annetuista ohjeista.

Varikolla paikat täytetään järjestyksessä. Mikäli olet ryhmäsi ensimmäinen saapuja, sijoitut jonosi ensimmäiseksi autoksi. Varikon täyttöä ei ikinä aloiteta jonon keskeltä. Koska on odotettavissa, että useimmissa kilpailuissa varikolla tulee ahdasta, pitää kuljetuskalusto ajaa mahdollisimman tiiviisti, mutta kuitenkin siten, että autojen välistä mahtuu ihminen kulkemaan.
Kun levität tavarasi varikkopaikallesi, pidä huoli siitä, että kulkuväylät eivät tukkiudu. Pidä aina huolta siitä, että ambulanssi, paloauto, pyöräkuormaaja tai vastaavat ajoneuvot mahtuvat esteettä kulkemaan varikolla.

Huolehdi siitä, että varikko pysyy siistinä koko tapahtuman ajan. Muista myös että sammutin ja sammutuspeite ovat pakollisia varikkopilttuissa, joten huolehdi että ne ovat koko ajan esillä ja helposti saatavilla, myös muiden tiimien toimesta kuin omasi. Vie jätteesi sekä jäteöljysi niille varatuille paikoille. Tupakointi on kielletty varikolla. Tulitöitä saa tehdä vain sille varatulla alueella. Alustamatto tai pahvi on pakollinen ajoneuvon alla varikolla. Älä jätä mitään roskia alueelle poistuessasi, vaan vie kaikki mukanasi pois (myös tynnyrit ym. tyhjät astiat). Jos jätät noudattamatta näitä ohjeita, voidaan sinulta periä korvaus jätteiden hävittämisestä sekä lisäksi sinut voidaan tuomita maksamaan sakkoa.

Kilpailun aikana varikkohenkilökunta ilmoittaa sinulle oman ajovuorosi. Kun sinua tullaan hakemaan ajoon, lähde välittömästi lineup-alueelle. Jos viivyttelet liiaksi, voi kierros jäädä kohdaltasi väliin, sillä seuraavan ryhmän ollessa lineup-jonossa et enää pääse mukaan kierrokselle. Voit myös itse tarkkailla ajamista, ja oman ryhmäsi siirtyessä lineup-alueelle seuraa mukana; voihan olla että varikkohenkilökunta ei jostain syystä ole löytänyt sinua!

Pudotuskilpailun aikana sinun tulee ilmoittaa varikkohenkilökunnalle, mikäli et pysty ajamaan. Muista, että pudotuskilpailussa lähtöjonosta poisjääminen aiheuttaa hylkäyksen.

Jos olet katsomassa muiden ryhmien ajoa, tai muutoin poissa ajoneuvosi välittömästä läheisyydestä, pidä huoli että olet riittävän ajoissa ajoneuvosi luona. Varikkohenkilökunta ei etsi kuljettajaa esimerkiksi katsomosta!

Yöllä varikolla on hiljaisuus. Sen aikana voit kyllä korjata ajoneuvoasi, mutta et käyttää sitä. Moottorin käytön lisäksi varikko hiljaisuuden aikana kaikenlainen häiritsevä ja kovaääninen toiminta on kielletty. Muista, että joukossamme voi olla tiimejä, joilla on pieniä lapsia mukana ja jotka haluavat nukkua yönsä kunnolla. Trailerien ja asuntovaunujen äänieristys ei ole hyvä!

  1. Katsastus

Varikolle saavuttuasi ota selvää missä katsastus suoritetaan. Katsastusajat taas selviävät kilpailukutsusta. Katsastuksessa mukana on oltava kilpailukunnossa oleva ajoneuvo (kaikki luukut paikoilleen asennettuna), kuljettaja, ajovarusteet sekä tarvittavat paperit. Tärkeimmät paperit ovat katsastuspöytäkirja ja ajoneuvokohtainen (autot) katsastuskortti. Katsastuspöytäkirjan saat kilpailutoimistosta, katsastuskortti sinulla tulee olla etukäteen hankittuna. Myös ajokortti, lisenssi sekä mahdolliset ajoneuvoon liittyvät tiedot on oltava mukana. Vaadittava ajovarustus taas selviää sääntökirjasta.
Ajoneuvon on oltava siinä samassa kunnossa kuin sillä ajettaessa, varaudu myös avaamaan joitakin osia kuten keulaosa, scoop sekä vaihteiston peittävä alumiinipellitys (dzus-avain mukaan). Koska ajoneuvoa joudutaan usein työntämään katsastusjonossa, kannattaa slickseihin laittaa hiukan enemmin painetta jotta ajoneuvo rullaa helpommin. Hyväksytyn katsastuksen merkiksi saat tarran mikä kiinnitetään ennen ajoa tuulilasiin. Katsastuksen päätteeksi kuljettaja allekirjoittaa katsastuspöytäkirjan.

  1. Vaakapaikka

Palatessasi ajosuorituksen jälkeen paluutietä takaisin varikolle, on sinun vaakapaikalle tultaessasi katsottava, voitko ohittaa vaa’an vai onko sinun tultava punnitukseen, toimitsijat vaakapaikalla näyttävät sinulle merkin. Punnituskehotuksen noudattamatta jättäminen johtaa ajon hylkäykseen.

Punnituskehotuksen saatuasi sinun on asetuttava ajoneuvosi kanssa vaa’an eteen tai vaakajonon perään, vaa’alle ei saa ajaa! Ajoneuvo työnnetään oikeaan kohtaan vaakalappujen päälle ns. etunäyttäjän antaessa kuljettajalle käsimerkeillä ohjeita. Kun ajoneuvo on vaakalappujen päällä, lukitse pyörät jarrulla. Vaa’alta saa poistua vasta kun katsastus on hyväksynyt painon, jolloin vapauta jarru ja ajoneuvo työnnetään pois vaakalappujen päältä. Moottorin saa käynnistää vasta kun ajoneuvo on kokonaan pois vaakaramppien päältä. Ajoneuvoa ei saa jättää vaakapaikan välittömään läheisyyteen siten, että se haittaa muiden ajoneuvojen punnitusta.

Ajoneuvon punnitustulos sekä kulmapainot ovat vain kilpailijan sekä katsastuksen käytössä, muiden kilpailijoiden ei ole lupa tulla katsomaan vaa’an näyttämää tulosta.

Vaakapaikalla tehdään myös muita tarkistuksia kuten polttoaine, äänenmittaus jne., ja näihin tarkistuksiin pysähtymättä jättäminen kehotuksesta huolimatta johtaa ajon hylkäykseen.

  1. Ajanotto

Ajanotto on kilpailun aikana erittäin kiireinen paikka, joten vältä turhaa asiointia ajanotossa!
Jos joudut asioimaan ajanoton kanssa, pyri ajoittamaan vierailusi ennen kilpailua sekä mahdollisien taukojen ajalle.
Ajanottoon tulee kuitenkin toimittaa esimerkiksi kuuluttajatietolomake täytettynä. Lomakkeen palautus ei ole pakollinen, mutta jos haluat, että kuuluttaja tietää ajoneuvostasi ja tiimistäsi muutakin kuin mitä hän näkee tornista, palauta lomake. Lomakkeen tiedot syötetään tietokoneelle josta ne ovat sitten kuuluttajan käytettävissä. Jos antamasi tiedot vanhenevat, muista tuoda päivitetty lomake ajanottoon.

  1. Lineup

Kun saavut lineup’iin sinun on oltava valmis ajoon. Siirry hyvissä ajoin ajoneuvoon, pue tarvittavat varusteet sekä kiinnitä turvavyöt. Kun olet lineup-jonon ensimmäisenä, seuraa lineup-toimitsijan käsimerkkejä. Voit käynnistää moottorin ennen kuin toimitsija antaa luvan, mutta tee se viimeistään merkistä. Seuraavaksi saat merkin siirtyä lähtöalueelle, toimitsija näyttää kumpi rata on varattu sinulle.
Kun tuot ajoneuvon lineup-jonoon, älä jätä sitä hetkeksikään ilman valvontaa. Jos ajoon tulee taukoja esimerkiksi radan öljyämisen johdosta, pysy valveilla ajon jatkumisen suhteen. Jos olet jonossa ensimmäisenä, voit nousta ajoneuvosta jos toimitsija antaa siihen luvan, mutta älä poistu ajoneuvosi luota. Kun ajo voi taas jatkua, saat toimitsijalta ilmoituksen ajoneuvoon siirtymisestä.
Muista että lineup’issa saa olla vain ne tiimin jäsenet, joilla on siihen oikeuttava lupa! Älä yritäkään tuoda sponsoriasi, perhettäsi tai muuta sidosryhmää kielletyille alueille koska vakuutukset eivät silloin ole voimassa!

  1. Rata

Siirtyessäsi lineup’sta lähtöalueelle sinun täytyy olla täysin valmis ajosuoritukseen turvavyöt kiinnitettynä sekä kypärä, ajohanskat ym. turvavarusteet puettuna. Lähtöalueella seuraa toimitsijoiden antamia käsimerkkejä ja noudata aina niitä riippumatta siitä mitä oman tiimisi jäsenet sinulle viittovat.

Siirry ensin burnout – vesialueelle. Tällöin olet aloittanut kilpailusuorituksesi teon ja siihen liittyvät diskaussäännöt ovat jo voimassa. Saat aloittaa burnout’in suorituksen vasta burnout-toimitsijan merkistä. Burnout’in suorituksen keston tulee olla kohtuullinen. Jos et ole tyytyväinen burnout’in suoritukseen, voit uusia sen jos aika ja toimitsijat sen sallivat. Jos joudut keskeyttämään lähtövalmistelusi toimitsijan käskystä, ja syntynyt tauko on mielestäsi niin pitkä, että renkaat ehtivät jäähtyä liikaa tauon aikana, voit tehdä burnout’in uudestaan ilman erillistä käskyä. Muista että burnout’in teko on täysin vapaaehtoista eivätkä säännöt siihen pakota. Jos et halua suorittaa burnout’ia, osoita se selkeästi esimerkiksi siirtymällä reilusti vesialueen etupuolelle saatuasi burnout-merkin.

Burnout’in jälkeen on lähtövaloihin asettautuminen. Sen saat aloittaa vasta kun lähettäjä on antanut siihen luvan, katso lähettäjän käsimerkit sääntökirjan takasivulla. Voit asettautua valoihin omaan tahtiisi mutta muista, että viivyttely asettautumisessa voi johtaa hylkäykseen.

Pre-Stage-valo syttyy, kun olet lähestymässä lähtökennoa. Stage-valo kertoo, että olet asettunut lähtökennoon, ja kun molempien ratojen ajoneuvot ovat lähtökennoissa, lähettäjä käynnistää kuusen. Lähde liikkeelle vihreällä valolla, punainen tarkoittaa varaslähtöä. Muista poikkeavat stageaussäännöt jos ne koskevat sinun ryhmääsi.

Jos lähettäjä katsoo sinun toimineen väärin asettautuessasi lähtövaloihin, on päätöksenteko-oikeus yksin lähettäjällä, edes kilpailun johtaja tai tuomaristo ei voi kumota lähettäjän tekemää päätöstä.
Nyrkkisääntönä lähtöalueen toiminnalle on, että se kilpailija, joka on tehnyt kaiken sääntöjen mukaisesti, ei saa kärsiä siitä, että töpeksinyt kuljettaja yrittää toimia oikein.

Jos havaitset jotain outoa ajoneuvossasi ajon aikana, pysäytä ajoneuvosi radan sivuun mahdollisimman pian. On paljon helpompi siivota rata ajoneuvosi alta kuin koko radan matkalta.

Kun olet poistunut radalta poistumistielle (ota etukäteen selvää missä on poistumistie), muista varoa muuta liikennettä poistumistiellä. Suurin sallittu nopeus radan ulkopuolella on 30 km/h. Voit avata turvavyösi sekä ottaa kypärän pois päästä vasta kun olet pysähtynyt sallitulle alueelle poistumistiellä.
Palaa mahdollisimman pian takaisin omalle varikkopaikallesi.

  1. Jos onnettomuus tapahtuu…

Jos varikolla tapahtuu onnettomuus, hälytä apua välittömästi. Useimmilla toimitsijoilla on radiopuhelin, jolla he voivat ottaa yhteyden pelastushenkilökuntaan. Ryhdy tämän jälkeen tarvittaviin toimenpiteisiin onnettomuuden aiheuttamien haittojen minimoimiseksi. Huolehdi myös siitä, että pelastuskalustolla on esteetön kulku onnettomuuspaikalle. Kun pelastushenkilökunta saapuu paikalle, noudata heidän antamiaan käskyjä sekä anna heille työskentelyrauha.

Jos radalla tapahtuu onnettomuus, vain pelastushenkilökunnalla ja pelastustehtävään koulutetuilla toimitsijoilla on oikeus olla onnettomuuspaikalla. Kaikkien sivullisten, myös onnettomuudessa mukana olleen ajoneuvon tiiimin jäsenten, on pysyttävä kaukana sivussa ja annettava pelastushenkilökunnalle mahdollisuus suoriutua työstään esteettä. Liika uteliaisuus voi johtaa sakkoihin!

Jos teidän tiimin kuljettaja on mukana onnettomuudesta, huolehtikaa siitä, että joku tiimin jäsen (mieluimmin kaikki) on koko ajan tiimin omalla varikkopaikalla. Kun tilanne on rauhoittunut, FHRA tulee tiedottamaan asianosaisille tiimeille mitä on tapahtunut ja etsii tiimin jäseniä ensin varikolta. Pitäkää huoli että löydämme teidät!

Tervetuloa kilpailemaan!

Google+