Uusimmat uutiset

Säännöt

Lataa sääntökirja tästä alta!

Drag Racing Sääntökirja 2017

Kiihdytysajon säännöt 2016

Kaikkien kilpailijoiden on tunnettava yleiset säännöt, tekniset yleissäännöt sekä oman ryhmän ryhmäkohtaiset säännöt.

SML drag racing säännöt

FIA -ryhmien säännöt löytyvät FIA:n kotisivulta www.fia.com 

fia_drag_racing_-_technical_regulations_and_race_procedures_-_2017


Tiedoksenne:

Simpson Performance Products Snell SA 2015 Certified Voyager 2 Helmet Recall


Päivitetty 8.2.2017: Sääntöjä muutettu Junior Dragster kohdasta seuraavasti:

3.1 RYHMÄT

Junior Stock (JR/S): ikäryhmät 8 – 18 vuotta, täytettävä 8/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. Virittämätön vakio moottori. 12.90 s ja hitaammat (alle 12,90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 12,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 12,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 12,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen.

Junior Modified (JR/MB): ikäryhmät 10-18 vuotta, täytettävä 10/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. Kuljettaja on ajanut vähintään 5 kilpailua Junior Stock:issa. 8.90 s ja hitaammat (alle 8,90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. JR/MB luokassa ajavat rautarunkoiset Junior Modified autot sekä ennen 2011 Suomessa käyttöönotetut Funny Car ja Altered tyyppiset autot ja. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 8,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 8,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 8,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen. Suurin sallittu nopeus on 138 km/h.

Junior Modified (JR/M): ikäryhmät 12 – 18 vuotta, täytettävä 12/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. 7.90 s ja hitaammat (alle 7,90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. Ennen 2011 Suomessa käyttöönotetut Funny Car ja Altered tyyppiset ajoneuvot sallittu. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 7,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 7,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 7,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen. Suurin sallittu nopeus JR Dragster autolle on 137 km/h. Suurin sallittu nopeus on 138 km/h.

3.4.1 MOOTTORI

Kaikissa autoissa enintään yksi, takana sijaitseva nelitahtinen B&S 5 hp sivuventtiili moottoriin perustuva versio. NHRA säännöissä hyväksytyt JR/S yksisylinteriset moottorit /valmistajat sallittu, tai kuten listattu alempana:

Metro racing flathead
McGee racing flathead
Tecumseh flathead
LPW Racing Products monster racing block
JR Race Car flathead
Pure Power Racing flathead
M-1 Machine racing block
SR71 Racing Block by Soltz Racing
Huddleston Performance Sniper
R & S Machine Terminator

Lisäksi sallittu

Intek 127332,
Intek 123332,
Vanguard 12H132,
Vanguard 12H332,
Animal 124432 ja
B&S World Formula 124335
B&S Motor Junior 206 124432
JR/M ja JR/MB

Lohkon oltava alkuperäistyyppinen, NHRA hyväksytyt jälkituotantolohkot hyväksytty. Porttaus, kiillotus, lohkon osien hionta sekä kansitason koneistus sallitaan. Venttiilin koko vapaa. Kaikenkokoiset venttiilinjouset sallittu. Sylinterin kannet vapaat. Imusarja vapaa. Ahtaminen kielletty. Sylinterin kansitason alkuperäisen korkeuden lisääminen millään tavoin kielletty. V2 moottori sallittu ennen 2011 käyttöön otetuissa JR/MB V2 autoissa. Moottorin koko max 650cc

3.4.2 PAKOPUTKISTO

Maksimipituus 27”, suunnattava poispäin kuljettajasta, renkaista sekä moottorista. Äänenvaimenninta suositellaan, max 113 db(A)


Päivitetty 6.2.2017.  Sääntöjä päivitetty sammuttimien osalta seuraavasti:

20.8.3 SAMMUTTIMET
Jokaisella kilpailijalla ja/tai teamillä on oltava käyttövalmis ja viranomaisten hyväksymä
vähintään 6 kg sammutin ja sammutuspeite käytössään. Se tulee olla sijoitettuna
varikkopaikalle ja oltava helposti käyttöön otettavissa.

Sammutusjärjestelmän on oltava manuaalisesti toimiva, autoon kiinteästi valmistajan
ohjeiden mukaan asennettu. Pullot ja putket tulee olla kiinnitetty runkolinjan
sisäpuolelle. Pullojen pitää olla kiinteästi asennettuja, ei letkuklemmareilla tai
nippusiteillä, eikä pikalukitteisia Jos käytetään useampaa kuin yhtä pulloa, pitää niillä
olla omat putkistonsa ja suuttimensa. Ainoastaan valmistajan toimittamat
metalliputket ja suuttimet sallittu.

7.49 sekuntia ja nopeammissa ahdetuissa bensa- tai metanolikäyttöisissä
etumoottorisissa autoissa sammutusjärjestelmä pakollinen, järjestelmässä pitää olla
myös paineilma sylinteri (min. halkaisija 16mm) joka aktivoituu samalla ja kytkee
päävirran pois. Järjestelmän aktivointi tulee tapahtua yhtäaikaisesti samasta
kytkimestä. Sammuttimien yhteenlaskettu tilavuus 9,1 kg (20lbs). Moottoritilan
järjestelmän minimikoko 6.8 kg, ohjaamon minimikoko 2.3 kg, mikäli esim. käytetään
FIA mallisia 4,6 L pulloja silloin toisen pullo linja kokonaan konehuoneeseen ja toisesta
linja sekä konehuoneeseen että ohjaamoon.

7.50-9.99 etumoottoriset ahdetut bensa – tai metanolikäyttöiset etumoottoriset
umpikoriset autot, kiinteää sammutusjärjestelmä vaaditaan,minimikoko 2,3 kg (5 lbs).
Järjestelmässä oltava linja jossa toinen suutin ohjaamossa ja toinen konehuoneessa.
7.50 -9.99 vapaasti hengittävä etumoottorinen umpikorinen auto, sammutus
järjestelmää suositellaan.

Katso myös luokkakohtaiset määyräykset.

Suuttimien sijoitus on äärimmäisen tärkeää. Kaksi suutinta sijoitetaan moottorin
etupuolelle, yksi kumpaankin reunaan. Yksi suutin asennetaan ohjaamoon
ohjausakselin lähelle. Jos sammutin laukaistaan, tulee pullon tyhjentyä kokonaan.
Osittain tyhjentyvä järjestelmä kielletty.

Pullot tulee asentaa siten, etteivät ne vaurioidu moottori-, kytkin- tai muusta
räjähdyksestä tai lentävistä esineistä. Pullot tulee myös asentaa niin korkealle, ettei
esim. auton pyörän irtoaminen aiheuta pullon kosketusta rataan. Pullot on asennettava
niin, etteivät ne ole lämmölle alttiita.

Vain metalliset laukaisuvaijerit sallittu, muovipäällysteiset kielletty. Laukaisuvaijereiden
tulee olla asennettu mahdollisimman suojaiseen kohtaan törmäyksen tai
muun hätätilanteen varalta. Moottorin ja kytkinkopan alueella laukaisuvaijeri
asennettava runkoputken sisälle. Noudatettava valmistajien suosituksia asennuksessa
erityisesti huomioiden vaijerien taipumasäteen ja suojelemisen venymiseltä ja

vääntymiseltä. Järjestelmän varmistussokat on poistettava lineup’ssa ennen
lähtöalueelle siirtymistä.
Tämän järjestelmän asennus suositeltavaa kaikkiin fuel ja/tai ahdettuihin autoihin.
Kaikki painesammuttimet oltava teräsvuorattuja, teräs- tai alumiinisuuttimilla
varustettuja ja niissä on oltava painemittari. Kaikissa pulloissa oltava pullon vetoisuutta
ilmoittavat merkinnät. Kilpailijan vastuulla on punnita pullot ennen joka kilpailua.


Päivitetty 9.1.2017. Sääntökirjaa muokattu Street-sääntöjen osalta. 

Ulkoasua muokattu, muutama sivunvaihto on edelleen hieman väärässä paikassa johtuen PDF-konvertoinnista. PDF-konvertoinin aiheuttamat lisäsivut poistettu. Microsoft tiedostaa virheen ja on luvannut korjauksen seuraavaan Word-versioonsa.

 


 

 

 

Google+