Kuva: Jussi Pietarinen.

FHRA eli Finnish Hot Rod Association Ry on voittoa tuottamaton, yleishyödyllinen kerho, jonka omistavat sen jäsenet. FHRA harjoittaa sekä kerho- että liiketoimintaa.

Finnish Hot Rod Association FHRA Ry on toiminut jo vuodesta 1972 ja pyrkinyt toimillaan edesauttamaan ajoneuvoharrastusta. Yhdistys haluaa toimia kaikkien harrasteajoneuvoyhdistysten ja -kerhojen kanssa yhteistyössä, kehittäen ja parantaen kaikkien jäsentensä harrastusmahdollisuuksia valtakunnallisesti.

FHRA järjestää kiihdytysautoilun SM- ja Suomen Cup -sarjat, joihin kuuluu vuosittain 4-5 osakilpailua. FHRA:n SM-osakilpailuissa on jaettu myös yhden Euroopan suurimman, Summit European Drag Racing -sarjan, pisteitä. Katuautoharrastajalle FHRA järjestää omia tapahtumia, eli kiihdytyspäiviä, joissa voi testata omaa ja ajoneuvonsa suorituskykyä turvallisesti. Yhdistys on menneinä vuosina järjestänyt myös kiihdytysurheilun EM-osakilpailuja, kuten FHRA Nitro Nationals -tapahtumia Alastarolla ja Kauhavalla.

FHRA:n merkittävin vuosittainen tapahtuma on American Car Show. Ensimmäinen näyttelykokonaisuus järjestettiin yhdistyksen toimesta Tikkurilan Jäähallissa v. 1978. Pääsiäisen tapahtumakokonaisuus Helsingin Messukeskuksessa on Suomen monimuotoisin harrasteajoneuvonäyttely ja yksi Pohjoismaiden suurimmista autonäyttelyistä.

Pääkaupunkiseudulla FHRA on merkittävässä roolissa ajoneuvokulttuurin edistämisessä. Esimerkiksi kesäperjantaisin Malmin lentokentällä on tyypillisesti vietetty FHRA Cruising Pre-Partyt. Nämä cruisingtapahtumat on vakiinnuttanut paikkansa Stadin Cruisingin aloitusetappina. Pre-Partyt ovat olleet täysin ilmaisia kaikille paikalle tulleille, ja niiden yhteydessä on voinut suorittaa takakontti-swap -toimintaa. Malmilla on totuttu näkemään myös erilaisia autotapahtumia, kuten Malmi Street Drags -tapahtumia jotka saavuttivat suuren suosion katuautoharrastajien parissa.

Yhdistys on jo vuosia tehnyt nuorisotyötä tarjoamalla virikkeitä ajoneuvoharrastuksen ja -kulttuurin parissa. Nuori Rakentaja -teemalla palkitaan American Car Show’ssa joka vuosi nuoren polven harrastaja. Kiihdytyskisoissa Junior-ryhmät ovat myös arvostettua nuorisotyötä, ja näille yhdistys pyrkii varmistamaan SM-arvot.

Vuonna 2004 Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi hyväksyi FHRA:n viralliseksi museoajoneuvotarkastusten tekijäksi ja lausuntojen antajaksi virallisissa yhteyksissä. Tämä on merkittävä edistysaskel ajoneuvoharrastukselle ja -kulttuurille. Yhditys haluaa vaikuttaa myös vireillä oleviin harrasteajoneuvojen rakentelu- ja verouudistuksiin. Se on Liikenne- ja viestintäministeriön virallinen harrasteajoneuvolakiesitysten lausunnonantaja. Esimerkiksi FHRA:n esityksestä v. 2004 uudistetussa laissa jarru- ja ohjauslaitteita saa vaihtaa paremmiksi ilman vaihtoprosenttien muutosta. Vuonna 2006 FHRA oli mukana APU-työryhmässä, joka uudisti ajoneuvorakentelusääntöjä.

Liity mutkattomasti jäseneksi, sillä jäsenhakemuksen voit täyttää helposti verkossa.

>>> Siirry FHRA:n jäsensivuille – klikkaa tästä!