Uusimmat uutiset

Kilpailuryhmät

Kilpailuryhmät

Kilpailuryhmiä Drag Race -lajissa on useita, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaan saamiseksi. Autojen ns. ammattilais-, Pro- eli Professional-ryhmiä ovat Top Fuel, Funny Car, Top Methanol Dragster, Top Methanol Funny Car, Pro Stock ja Pro Modified. Moottoripyörien vastaavat ovat Pro Stock Bike, Super Twin Top Fuel Bike ja Top Fuel Bike. Kaikissa Professional -ryhmissä ajetaan virallisista, kattojärjestöjen (F.I.A. ja U.E.M.) alaisista Euroopan mestaruuksista.

Seuraavassa kiihdytysryhmät lyhyesti, ensin Pro-, sitten Sportsman-ryhmät

Autoryhmät

Top Fuel on kiihdytysajojen kuninkuusryhmä. Top Fuelit ovat pitkänokkaisia dragstereita, joissa on mekaanisilla ahtimilla varustetut V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani.

Sisarryhmänä voidaan pitää samankaltaisella tekniikalla ja hiilikuitukorilla varustettua Funny Caria. Euroopassa Funny Careja on vain pari kappaletta, mutta Amerikassa ne ovat erittäin suosittuja. Nämä nitro-ohjukset kehittävät arviointitavasta riippuen 7000-10.000 hevosvoiman tehot ja kulkevat 1000 jalan kilpailumatkan parhaimmillaan alle 4,0 sekunnin. Maaliviivalla auton nopeus voi olla jopa yli 500 km/t! Nollasta sataan näiltä autoilta kuluu noin puoli sekuntia, kaksisataa on taulussa noin sekunnissa.

Top Methanol Dragster -ryhmä muistuttaa hyvin paljon Top Fuel -ryhmää. Näissä autoissa polttoaineena käytetään kuitenkin metanolia. Tehohuiput ovat noin 3000 hv. Suoritusarvot ovat neljäsosamaililla parhaimmillaan 5,1 sekuntia ja 450 km/h.

Top Methanol Funny Car -rryhmän autot käyttävät polttoaineena myös metanolia. Suurin ero Top Methanol Dragster -autoihin on korin ja rungon erilainen rakenne. Top Methanol Funny Car -autoissa käytetään Nitro Funny Carista tuttua hiilikuitukoria, joka muistuttaa ulkonäöltään paljon normaaliautoa. Ulkonäkö kuitenkin pettää, sillä näissäkin autoissa on yli 3000 hv teho ja ne kiihtyvät nollasta sataan reilusti alle sekunnissa.

Pro Stock -autot ovat tehokkaimpia vapaasti hengittäviä bensiinikäyttöisiä autoja. Ulkonäöltään ne muistuttavat tuotantoautoja. Hevosvoimia Pro Stock -autoissa on parhaimmillaan noin 1350. Nopeutta neljännesmailin jälkeen on normaalisti yli 330 km/t. Parhaat ajat ovat alle 6,50 sekuntia.

Pro Modified -ryhmä on saavuttanut yleisön suosion, eikä ihme. Tässäkin ryhmässä autot muistuttavat paljon tuotantomalleja. Erona on kuitenkin iso takasiipi sekä muhkea ilmanottoaukko konepellillä. Autoina on usein klassisia ja näyttäviä malleja, kuten ´57 Chevrolet, ´63 Corvette, ´41 Willys, ´67 Camaro jne. Autojen tekniikka on pitkälti sama kuin Top Methanol -ryhmissä, eli reilut 3000 hevosvoimaa, jotka vievät autot noin 400 km/t ja alle 6 sekunnin aikoihin.

Competition- ryhmä on sekoitus pitkiä dragstereita ja tuotantoauton näköisiä ajoneuvoja. Autojen virittäminen on vapaata ja erilaiset ahtimet ovat sallittuja. Jotta erilaiset autot voisivat kilpailla tasaväkisesti keskenään, käytetään ryhmässä ns. handicap- eli aikatasoitusmenetelmää. Handicapin turvin heikompitehoiset ja painavammat autot saavat lähteä matkaan lähtöviivalta aiemmin kuin tehokkaammat ja kevyemmät autot. Ensimmäinen kilpailija maalissa on voittaja. Kilpailijoiden vähyydestä johtuen ryhmää ei tällä hetkellä ajeta Suomessa.

Sportsman ET, Pro ET ja Super Pro ET– ET-racingissa keskitytään kahteen asiaan: turvavarusteisiin ja kaasun pohjaan painamiseen! Kilpa-autoksi käy mikä tahansa korimalli: doorslammer, altered, funny car tai dragster. Tekniikkana voi olla lähes mitä tahansa nelosturboista metanolikaseihin – kaikki käyvät. Lajitteluissa vedetään täysillä ja haetaan ennätyksiä sekä dial-in -aikaa pudotuskisaa varten. Pudotuskisa ajetaan bracket racingina, jolloin hitaampi auto saa tasoitusta. Sportsman ja Pro ajetaan yhdistettynä aikaikkunalla 9.00-19.99 sekuntia. Super Prossa dial-in’in pitää olla 7.00-11.99 välillä. Säännöt mahdollistavat siis tasaisen kilvanajon erilaisella kalustolla ja aina täysillä.

Super Comp -ryhmässä ajavat myös niin dragster- kuin tuotantotyyppiset autot. Erona Competitioniin Super Comp -ryhmässä on voimassa ryhmäindeksi, jota kilpailijat eivät saa alittaa. Tämä indeksi on 8,90 sekuntia. Kilpailuparista voittajana selviää se, joka on maalissa ensimmäisenä alittamatta kuitenkaan ryhmäindeksiä. Tiukoissa kisoissa nähdään jopa 7-8 kilpuria, jotka ovat ajaneet aika-ajoissa peräti yhden sadasosan sisään toisistaan. Kilpailijoiden vähyyden takia ryhmää ei tällä kaudella ajeta Suomessa.

Super Gas -ryhmässä pätevät samat säännöt kuin Super Comp -ryhmässä, mutta Super Gas -ryhmässä ryhmäindeksi on 9.90 sekuntia. Kilpa- autot ovat tuotantomallin näköisiä, dragsterit ovat kiellettyjä. Tasaisimmissa kilpailuissa voi täsmälleen ihanneaikaan ajaa jopa 3 kilpailijaa tuhannesosan tarkkuudella. Kilpailijoiden vähyydestä johtuen ryhmää ei tällä kaudella ajeta Suomessa.

Stock/Super Stock -ryhmässä on yhdistetty kaksi ryhmää, Stock- ja Super Stock -ryhmät. Jotta ne voisivat erilaisine viritysasteineen kilpailla keskenään, myös tässä ryhmässä käytetään handicap-järjestelmää tasoittamaan kilpailua, kuten Competition-ryhmässä. Ryhmä on Pohjoismaissa varsin suosittu, tasaisia kisoja nähdään usein. Tasaisuuden vuoksi reaktioajat ovat erityisen merkittävässä osassa ja siksi myös kokemus on valttia. Stock- ja Super Stock -kilpurit perustuvat tuotantoautotoihin ja virittäminen on hyvin rajattua.

Outlaw -ryhmän autot voidaan virittää melko vapaasti. Katsastusta katuliikenteeseen ei vaadita. Autot eivät kuitenkaan saa kulkea neljännesmailin matkaa nopeammin kuin 7.50 sekuntia. Yli 1000-hevosvoimaiset monsterimoottorit eivät ole harvinaisia. Tasoituksia ei ole. Kumpi on ensin maalissa on voittaja.

Super Pro Street on uusin ryhmä. Ryhmän autot ovat samanlaisia kuin Outlawissa, mutta tehokkaampia. Ryhmän ajat on rajattu 6,80 sekuntiin ja se on periaatteessa Competitionin rinnalla viimeinen Sportsman-ryhmä ennen proryhmiä.

Street -ryhmän autojen tulee täyttää katuliikenteeseen vaadittavat tekniset asiat. Katsastusta katuliikenteeseen ei kuitenkaan vaadita. Autojen tulee olla yleiseen myyntiin tarkoitettuja ja tehdasvalmisteisia. Autot jaetaan kahteen ryhmään ,Real Street (vapaasti hengittävät) ja Top Street (Ahdetut). Moottorin viritys vapaa eikä mitään tasoituksia tunneta.

Junior-ryhmät
Junior Comp (JR/C), Junior Stock (JR/S) ja Junior Bike (JR/B) ryhmissä kilpailevat nuoret Drag Race -kuljettajat. Ajoneuvoissa käytetään Briggs & Strattonin nelitahtisia moottoreita. Jr Compissa kilpailijoiden ikä on 12-17 vuotta ja käytössä on 8,50 sekuntin ryhmäindeksijärjestelmä. Jr Stock-kilpailijoiden ikä on 8-13 vuotta. Jr Bike ryhmässä on rajattu iän perusteella millaisella pyörällä saa ajaa. Aika-ajojen paremmuus ratkaistaan reaktiokisassa, joka ratkaisee järjestyksen pudotusajokisaan. Pudotuskisassa ajetaan itse laaditun indeksin turvin, kuten ET-ryhmissä. Junioriryhmien kilpailumatka on kahdeksasosamaili, noin 200 metriä.

Moottoripyörä-ryhmät

JUNIOR BIKE

Junnujen ryhmä on nimensä mukaisesti tarkoitettu 8-18 -vuotiaille tulevaisuuden toivoille. Kisamatka junioreilla on aina 1/8-maili eli 201 m. Jotta meno ei yltyisi hallitsemattomaksi, erilaisia kuljettajan ikään perustuvia aika- ja moottorirajoituksia on asetettu hillitsemään nopeuksia. Myös wheelie barsit ovat pakolliset turvallisuussyistä.

STREET BIKE

Ryhmä on tarkoitettu rekisteröitäville katumoottoripyörille. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity, mutta sen täytyy olla tieliikenneasetusten mukainen. Ilokaasu on kielletty. Luokka ajetaan Bracket-säännöillä, joissa kuljettaja määrittää oman indeksin. Indeksi on 9-14 s ja loppunopeudet jopa 260 km/h.

SUPER GAS BIKE

Ryhmä on tarkoitettu sekä tehdastuotantoisille moottoripyörille että hitaammille kilpapyörille. Moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa. Ilokaasu sekä ahtaminen on sallittu. Käynnistys omalla startilla ja apuvirran käyttö on sallittu. Luokassa on kiinteä 9.5 s indeksi ja loppunopeudet ovat n. 250 km/h.

SUPER COMP BIKE

Moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa, ilokaasu, ahtaminen, ulkopuolinen käynnistyslaitteista ja wheelie bars sallittu.  Luokassa on kiinteä 8.5 s indeksi.

PRO STREET BIKE

Ryhmä on tarkoitettu katupyöristä puhtaasti kisakäyttöön jalostetuille moottoripyörille. Akseliväli on rajoitettu 1520 millimetriin ja vain dot-hyväksytyt renkaat on sallittu. Ilokaasu sekä ahtaminen on sallittu. Luokassa ei ole indeksiä, nopeimmillaan luokassa ajetaan matalia 8 sekunnin aikoja lähes 300 km/h loppunopeuksilla.

PRO HARLEY DRAGS

Moottoripyörän tulee perustua bensiinikäyttöisellä V2-moottorilla varustettuun Harley Davidson- tai Buell-moottoripyörään tai vastaavaan aftermarketvalmisteeseen. Jos pyörässä käytetään omavalmisterunkoa tai muita itse valmistettuja osia, tulee niiden olla kestävyydeltään samaa luokkaa kuin tehdastekoisten. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity. Nopeimmat ajat ovat luokassa alle 9 sek.

SUPER STREET BIKE

Ryhmässä ajetaan tehokkaimmilla ja nopeimmilla katupyöriin alkujaan pohjautuvilla kilpureilla. Luokan säännöt mahdollistavat vapaat mahdollisuudet viedä tekniikkaa äärimmilleen, mutta myös alustan ja voimansiirron kokonaisvaltainen kohdalleen säätäminen on oleellista, sillä dot- eli katurenkain ja ilman wheeliebarseja ajosuoritukset eivät anna virheitä anteeksi. SSB:ia ajetaan euroopassa myös EM-tasolla. Nopeimmat ajat alle 7s ja yli 300 km/h loppunopeudella.

COMPETITION BIKE / FUNNY BIKE

Pyörien rakentelu luokassa on hyvin vapaata. Polttoaineena bensiini ja metanoli, vapaasti hengittävissä moottoreissa myös nitrometaani  sallittu. Ahdettujen moottorien maksimikoko on 2500 cc ja vapaasti hengittävien 3278 cc. Myös ilokaasu/turboyhdistelmät ovat sallittuja. Euroopan nopeimmat ajavat alle 6,5 s aikoja loppunopeuden ollessa yli 370 km/h.

PRO STOCK BIKE

Pro Stock Biken ulkonäön tulee perustua tuotantopyörään, mutta kyseessä on kuitenkin puhdasverinen kisapyörä. Moottorit ovat vapaasti hengittäviä ja bensiinikäyttöisiä. Moottorin koon mukaan määräytyy painoluokka. Nykyisin eniten käytössä on 1500 cc 8-venttiilisiä 270 kg ja 1640 cc 285 kg painoisia yhdistelmiä. Nopeimmissa pyörissä on yli 300 hv, nopeimmat ajat ovat alle 7s ja loppunopeudet yli 300 km/h.

SUPER TWIN TOP FUEL

Ryhmä on kaksisylinterisille top fuel -pyörille. Moottori saa olla 1700 cc ahdettuna käytettäessä 100 % nitrometaania, 2000 cc ahdettuna käytettäessä 90 % nitrometaania yhdessä metanolin kanssa ja vapaasti hengittävänä 3278 cc kokoinen käytettäessä 100 % nitrometaania. Pyörät kulkevat parhaimmillaan alle 7 sekunnin aikoja ja loppunopeudet ovat 350 km/h.

TOP FUEL BIKE

Ryhmä on tarkoitettu neljäsylinterisille pyörille. Moottori saa olla 1700 cc ahdettuna ja 3278 cc vapaasti hengittävänä. Polttoaineena sallitaan nitrometaani. Euroopan nopeimmat ajavat alle 6s aikoja. Myös nopeimmilla Funny bike pyörillä on mahdollista ajaa tässä luokassa.

Google+