MOTOPARK RACEWAY TÄYTTÄÄ 30 VUOTTA

MOTOPARK RACEWAY TÄYTTÄÄ 30 VUOTTA

Keväällä 1987 pienestä Virtasalmen kunnasta kuului kummia. Sinne oltiin kaikessa hiljaisuudessa ryhdytty rakentamaan dragstrippiä eli kiihdytysrataa, joka tulisi valmistuessaan olemaan ei pelkästään Suomen vaan koko Euroopan ainoa vartavasten kiihdytysautoilua varten rakennettu moottoriurheilustadion.

Nykyään Virtasalmen Hällinmäkeen sijoittuva moottorirata Motopark Raceway on 3.516 metriä pitkä. Asfalttirataa kiertää hiekkapohjainen rallirata, jonka pituus on 3.000 metriä. Lisäksi alueella on täysimittainen 402,33 metrin kiihdytysrata, jolla ajetaan kiihdytyskisoja.

Motopark Racewayn tarina alkoi juuri tuosta kiihdytysradasta, dragstripistä. Myöhemmin 90-luvulla moottoriurheilustadionia laajennettiin ja sen toiminta monipuolistui.

Valmistuessaan Motopark oli ainoa pelkästään kiihdytysautoilulle varattu moottoristadion ja kiihdytysrata Suomessa ja koko Euroopassa. Motoparkin valmistumista aikaisemmin kiihdytyskilpailuja oli ajettu vain tilapäisillä radoilla, jollaisina toimivat mm. lentokentät.

Motoparkin ratahanke käynnistyi talvella 1986-1987, ja se toteutettiin poikkeuksellisen nopealla aikataululla. Motopark-hankkeen alkusysäyksenä toimi jenkkiautokerho Pieksämäki Hot Rod Association ry:n perustaminen Pieksämäelle syksyllä 1986. Nykyisin samainen yhdistys tunnetaan nimellä USA Car Club Pieksämäki ry.

Ratahankkeen virallisena perustajina olivat paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Jari ”Patu” Kaplas, maa-alueen omistanut ja radan rakennustöistä vastanneen Häkkisen Soran yrittäjä Pasi Häkkinen, Finnish Hot Rod Association ry:n silloinen puheenjohtaja Risto “Paha Paavali”

Poutiainen sekä alkuperäisen radan suunnitelleen suunnittelutoimisto Paproen yrittäjä Antti Puranen.

Motoparkin kiihdytysrataan haettiin mallia lajin emomaasta Yhdysvalloista ja valmistuessaan se oli ajanmukainen ja uusimpien trendien mukainen kiihdytysurheilun mekka, joka herätti laajalti huomiota ympäri maailmaa ja nosti pienen Virtasalmen kunnan ja veiläkin pienemmän Hällinmäen kylän maailmankartalle. Nykyisin Virtasalmi on osa Pieksämäkeä.

Radan valmistuminen lisäsi merkittävästi kiihdytysurheilun suosiota Suomessa ja paikallista harrastusta Pieksämäen seudulla. Ensimmäinen SM-kiihdytysosakilpailu Motoparkin uunituoreella varttimaililla ajettiin kesäkuun lopulla 1987 eli tässä kuussa rata saavuttaa täyden 30 vuoden iän ja sitä juhlistetaan 10.-11. kesäkuuta ajettavan kiihdytysajon SM-osakilpailun yhteydessä.

1980-luvulla jenkkiautoharrastus ja kiihdytysurheilu kulkivat käsi kädessä, vaikka nykyään nämä harrastukset ovatkin kasvaneet osittain omille poluilleen. Vuoden 1987 avajaiskisan hengessä FHRA ry, Motopark Raceway ja USA Car Club ry järjestävät sunnuntaina 11.6. SM-osakilpailun yhteyteen harrasteautoparkin. Harrasteautojen yhteislähtö Motoparkiin tapahtuu Pieksämäen kauppatorilta sunnuntaina 11.6. klo 11.00 ja yhteisletkassa paikalle saapuvien harrasteautojen kuljettajat pääsevät kisoihin veloituksetta.

 

KIIHDYTYSAJON 2. SM-OSAKILPAILU / MOTOPARKIN KIIHDYTYSAJON 30-VUOTISJUHLAKILPAILU

MOTOPARK

LAUANTAI 10.6. & SUNNUNTAI 11.6.

www.motopark.fi

Motoparkintie 62, 77330 Virtasalmi

Ensi viikonloppuna ajetaan Drag Race-kauden 2. SM-osakilpailu Motoparkissa. Ensimmäinen SM-osakilpailu ajettiin samaisella legendaarisella Motopark Raceway –radalla, Virtasalmella toukokuun lopussa.

Kovaa menoa on taas luvassa syvällä Savon sydämessä kun taistelu SM-pisteistä jatkuu.

Kilpailun aikataulu:

Lauantai 10.00 – 18.00 – Lajitteluajot
Sunnuntai 11.00 – 17.00 – Pudotusajot

Race-kansaa rata-alueella ja sen ympäristössä viihdyttää FHRA Race Radio taajuudella 96,8 mhz.

Kilpailu striimataan FHRA:n Livestream-kanavalle: https://livestream.com/fhra

Pieksämäeltä Virtasalmelle on matkaa noin 30 kilometriä ja Mikkelistä noin 70 kilometriä.

Pääsyliput ennakkoon Tiketistä: 24 € / kokoaikalippu

Pääsyliput portilta: 20 € / päivä, 30 € / kokoaikalippu

Alle 12-vuotiaat ilmaiseksi sisään aikuisen seurassa.

Huom! Drag Racing -kilpailu järjestetään aina säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa, mutta sään salliessa ajoja jatketaan, jos se vain on mahdollista.