Tiedote 29.3.2017 – 40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW

Tiedote 29.3.2017

40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW

+ TUNING CAR SHOW, MC HEAVEN & MOTORSPORT 2017

Pääsiäispyhinä 14. – 16.4.2017 Helsingin Messukeskuksessa

Ensimmäinen American Car Show autonäyttely järjestettiin Tikkurilan Jäähallissa toukokuussa 1978.

Pääsiäisenä järjestettävä näyttely on 40. juhlanäyttely.

Näyttelyn järjestää vuonna 1972 perustettu Finnish Hot Rod Association ry, FHRA.

Amerikkalaisia autokaunottaria esittelevä American Car Show -näyttely on vuosien saatossa laajentunut pienen piirin harrastetapahtumasta Suomen suurimmaksi alan harrastajien ja koko perheen Pääsiäistapahtumaksi. Tämän vuoden 40th Anniversary American Car Show on tiivistetty aikaisemmasta neljästä päivästä poiketen kolmipäiväiseksi, perjantaista sunnuntaihin.

40-VUOTISNÄYTTELYSSÄ PANOSTETAAN LAATUUN JA NOSTALGIAAN

”40-vuotisjuhlanäyttelyssä juhlimme Suomen suurinta ja pitkäikäisintä autonäyttelytapahtumaa panostamalla erityisesti laatuun ja nostalgiaan. Koko Euroopassa ei ole montaa autonäyttelyä, joka olisi yhtäjaksoisesti ja yhtä menestyksellisesti toiminut neljä vuosikymmentä. Juhlanäyttelyyn on tulossa tavallista enemmän kansainvälisiä huipputason autoharvinaisuuksia. Ja kotimaasta olemme onnistuneet löytämään todellisia klassikkoja, muun muassa Suomi-elokuvista tuttuja autoveteraaneja,” FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell kertoo.

VUONNA 1978 NÄYTTELYSSÄ OLI KOLMISENKYMMENTÄ JENKKIAUTOA

”Ensimmäinen American Car Show järjestettiin Tikkurilan jäähallissa, Vantaalla toukokuussa 1978. Mallia otettiin ruotsalaisten jenkkiautoharrastajien ja raggareiden hot rod -autonäyttelyistä, joita järjestettiin Tukholmassa. Tikkurilan jäähalli valikoitui ensimmäiseksi näyttelypaikaksi siksi, että se oli edullinen ja riskikynnys oli aika matala. Autoja oli näytteillä vain kolmisenkymmentä eli sen verran, mitä nyt kiekkokaukaloon mahtui. Yleisöryntäys yllätti meidät täydellisesti, kun lippuja myytiin yli 14 000 kappaletta.

Ensimmäisestä näyttelystä muistuu mieleen pari komeaa autoa: Leinon Pekan pinkki Dodge Polara vuodelta -64 ja marjapuuron värinen Ford Sunliner –avoauto vuodelta -52. Tikkurilassa sinniteltiin kaksi vuotta kunnes siirryttiin Helsingin jäähalliin ja vuonna 1992 Helsingin Messukeskukseen,” muistelee projektipäällikkö Martti Luoso. Vuonna 1975 FHRA:n jäseneksi liittynyt Martti Luoso on ollut vuodesta 1978 alkaen järjestämässä kaikkia näyttelytapahtumia ja on yhä edelleen aktiivisesti mukana niin FHRA:n näyttely- kuin kisakuvioissakin.

 

Ensimmäinen American Car Show näyttely pidettiin Tikkurilan Jäähallissa 1978.
Kuvassa etualalla näyttelyn helmi Pekka Leinon Dodge Polara vuosimallia 1964

MONIPUOLINEN JUHLANÄYTTELY

American Car Show tarjoaa hämmästeltäväksi huippuunsa entisöidyt, yksityiskohtia myöten hiotut ja viimeistellyt teknisen osaamisen ja käsityötaidon näytteet, klassiset ’Amerikan autot’ niin Suomesta kuin muualtakin maailmalta. Juhlanäyttelyyn valikoituvat vain kaikkein hienoimmat kulkupelit.

MC Heaven on jokaisen moottoripyöräfanin maanpäällinen taivas, jonka antia ovat valtakunnan kauneimmat, tehokkaimmat ja uljaimmat uniikit moottoripyörät monilta eri vuosikymmeniltä. MC Heavenin kokoaa vuosien kokemuksella kustomoitujen moottoripyörien kaksi suurinta mediavaikuttajaa, Kopteri Magazine ja Bomber Magazine.

Tuning Car Show’ssa voi nauttia harkitun räätälöinnin, tarkan suunnittelun ja tuhansien käsityötyötuntien tuloksena syntyneistä nuorekkaista, sporttisista, moderneista ja ainutlaatuisista autokaunottarista.

Motorsport on jo toista kertaa aidosti koko moottoriurheilun kokoava tapahtuma, jonka toteuttavat yhteistyössä Finnish Hot Rod Association FHRA, AKK Motorsport ja Suomen Moottoriliitto SML. Edellinen Motorsport oli menestys sekä kävijöiden että mukana olleiden näytteilleasettajien mielestä, ja nyt tapahtuma kehittyy edelleen tarjoten kolme vilkasta näyttelypäivää ja aikaisempaa laajemman näyttelyalueen. Motorsport on muiden samanaikaisten tapahtumien tapaan alansa paras kohtaamispaikka moottoriurheilun parissa toimiville yhteisöille, eri lajien kilpailijoille, ammattilaisille ja harrastajille sekä moottoriurheilusta ja harrasteajoneuvoista kiinnostuneelle yleisölle.

JUNIOR DRAG

Kiihdytysajo paisui amerikkalaisnuorten parissa varsinaiseksi harrastukseksi 1930 – 1940-lukujen vaihteessa. Suosittu tapa ottaa miehistä ja autoista mittaa oli kiihdyttää liikennevaloista korttelinmitta seuraaville valoille. Korttelin mitta oli noin neljännesmaili eli nelisensataa metriä. Yhdysvaltojen Drag Race -kattojärjestön perustaja Wally Parks houkutteli kiihdytysajajat kaduilta suljetuille radoille, kun harrastus sai yhä enemmän kannattajia. Oma kattojärjestö perustettiin vuonna 1951 ja samalla rakennettiin ensimmäinen kiihdytysrata.

Junior dragrace on 8 – 18 vuotiaille tytöille ja pojille tarkoitettu kiihdytysurheilulaji, jossa kilpaillaan pääasiassa Dragster-tyyppisillä autoilla tai moottoripyörillä. Junioreitten ryhmissä kilpaillaan 201 metrin (1/8 mailin) matkalla. Junioreiden kilpailuissa reaktiot ja tasaisuus on valttia. Vuonna 2012 kilpaili Suomen sarjassa 32 juniorikuskia autoilla ja 12 moottoripyörillä.

Junior Stock -autoissa käytetään, yksisylinterisiä 4-tahtimoottoreita, joiden teho on noin 5 – 10 hevosvoimaa. Nämä autot suoriutuvat 201m metrin kiihdytyksestä 12.9 – 15 sekunnin ajassa ja nopeutta on ~70km/t. Stock-luokassa ei saa alittaa 12.9 sekunnin luokkarajaa.

Junior Modified (JR/M)- luokan autoilla voi aloittaa kilpailemisen sinä vuonna, kun täyttää 12 vuotta. Modified-luokan autoissa on pääasiassa yksisylinteriset metanolia polttoaineena käyttämät moottorit, mutta myös bensakäyttöisiä V2- moottoreita käytetään voimanlähteinä. Modified- luokan autot saavuttavat jopa yli 130km/t loppunopeuksia, jonka saavuttamiseen aikaa kuluu noin kahdeksan sekuntia. Luokkarajana on 7.9 sekuntia, jonka alle ei saa ajaa. Riittävä kilpailukokemus Modified- luokassa mahdollistaa siirtymisen määrättyihin isompiin kilpaluokkiin jo 16-vuotiaana.

JUNIOREITTEN NÄYTÖSKILPAILUJA MESSUKESKUKSESSA

Messukeskuksessa nähdään nyt ensimmäistä kertaa näytöskilpailu Junior Dragstereitten näytöskilpailu, kun ”seiskahallin” takaseinustalle on rakennettu noin 150 metriä pitkä kiihdytysrata, jossa 8 – 12-vuotiaat

kiihdytyskilpailijat ratkovat paremmuuttaan jokaisena näyttelypäivänä. Dragsterit ovat putkirunkoisia noin 3 metriä pitkiä ohjuksia joissa voimalähteenä on Brigs & Strattonin yksisylinterinen nelitahtimoottori. Suorituskyky näillä dragstereilla on normaalin perheauton luokkaa, ellei parempikin.

Junior dragster

Lisätietoja: https://www.fhra.fi/drag-racing/junior-drag/

V8 THUNDER

American Car Show –tapahtuman Motorsport –osasto esittelee useita eri moottoriurheilulajeja, joista yksi näyttävimmistä on V8 Thunder rata-autosarja.

Ärhäköissä V8 Thunder –autoissa on noin 450 hevosvoimaa. Radalla nähdään kolme eri korimallia: Chevrolet Camaro, Dodge Challenger ja Ford Mustang.

Suomen tunnetuin ja menestynein naisratakuski, helsinkiläinen Emma Kimiläinen ajaa tulevalla kaudella Ford Mustang –korimallista V8 Thunder -kisavehjettä.

Vårracet på Mantorp Park. Strålande sol

Lisätietoja: http://www.v8thunder.fi/

HISTORIAN SIIPIEN HAVINAA

BOATTAIL SPEEDSTER VM. 1927

American Car Show tuo kaiken kansan nähtäville myös mielenkiintoisen kokoelman nostalgiaa. Kuvituskuvassa näkyvällä Fordilla kilpailtiin 1920-luvulla vauhdikkailla ovaaliradoilla Yhdysvalloissa.

American Car Show’ssa yleisö voi ihmetellä muun muassa T-Ford Boattail Speedsteriä vuodelta 1927, jonka nokan alta löytyi nelisylinterinen, 40 hevosvoiman moottori. Parhaimmillaan Boattail saavutti noin 100 kilometriä tunnissa huippunopeuden.

Boattail Speedster vm. 1927

HOT ROD –KAUNOTAR: FORD 3W COUPE VM. 1933

Kukaan ei ole pystynyt antamaan niin kutsuttua virallista selitystä sille, mikä on hot rod –auto. Yksi villeimmistä autoharrastajien selityksistä on se, että nimitys annettiin aikoinaan Jenkeissä varastetuille autoille, joihin asennettiin uusi moottori ja mahdollisesti uusi vaihteisto ja jotka maalattiin kokonaan uusiksi. Varastettu auto oli ”hot” eli ”kuuma”. Ja ”rodiksi” taas aikojen alussa kutsuttiin mitä tahansa kulkuneuvoa, jossa oli moottori. Muitakin selityksiä nimelle toki löytyy…

American Car Show’ssa voi tutustua hot rodien eliittiin kuuluvaan vuoden 1933 Ford 3w Coupe –kaunottareen, joka on madallettu, josta on poistettu lokasuojat ja johon on asennettu iso, ahdettu V8-moottori , leveät renkaat ja niin edelleen.

Hot Rod, Ford 3w Coupe vm. 1933

KUTSUVIERAS- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Virallinen pressikortti oikeuttaa ilmaiseen (1 henkilö) sisäänpääsyn kaikkina kolmena näyttelypäivänä. Valokuvaajat eivät tarvitse erillistä photopassia ja/tai kuvauslupaa.

Pitkäperjantai 14.4. kello 9.00 – 10.00.

FHRA järjestää perinteiseen tapaan kutsuvieras- ja lehdistötilaisuuden näyttelyn avajaispäivänä, Pitkäperjantaina 14. huhtikuuta kello 9.00 – 10.00.

HUOM! Edellisiin vuosiin verrattuna aukioloajat ovat muuttuneet, jonka takia tilaisuus järjestetään tunnin mittaisena perjantaiaamuna kello 9.00 – 10.00!

Sisäänpääsy tähän tilaisuuteen tapahtuu Messukeskuksen itäisestä sisäänkäynnistä.

Näyttely avataan perjantaina yleisölle kello 10.00, joten median edustajilla ja muilla kutsuvierailla on tunti aikaa kiertää ja tutustua näyttelyyn kaikessa rauhassa.

Vieraamme voivat luonnollisesti jäädä näyttelyyn kello 10.00 jälkeen.

Tilaisuuteen on median lisäksi kutsuttu myös Lastenklinikoiden potilaita vanhempineen, Lastenklinikoiden Kummeja ja autoista ja moottoripyöristä kiinnostuneita julkisuuden henkilöitä niin politiikan, viihteen kuin urheilunkin alalta.

Kutsu on tarkoitettu kahdelle, mutta voitte ottaa mukaan myös lähimmät perheenjäsenet.

AUKIOLOAJAT & LIPUT

Perjantai 14.4. kello 10.00 – 18.00

Lauantai 15.4. kello 10.00 – 18.00

Sunnuntai 16.4. kello 10.00 – 18.00

Päivälippu, 16-vuotiaasta alkaen 28€
Päivälippu, 7-15-vuotiaat 18€
Kokoaikaranneke 38€
Lapset alle 7v. ilmaiseksi.

Liput myy ennakkoon Tiketti!

MEDIA & AKKREDITOITUMINEN

https://www.fhra.fi/americancarshow/media/

Promo-kuvat median käyttöön: https://www.fhra.fi/americancarshow/media/promokuvat-2/

Lehdistöpäällikkö: Lasse Norres, lasse@norres.fi

Yhdellä lipulla pääsee näkemään ja kokemaan kansainvälisesti tasokkaan harraste- ja erikoisajoneuvotapahtuman.

Neljä eri näyttelyä yhdellä ainoalla lipulla!

More is More!