Uusimmat uutiset

Junior Drag

Junior Dragrace

Junior dragrace on 8 – 18 vuoden ikäisille tytöille ja pojille tarkoitettu kiihdytysurheilulaji, jossa kilpaillaan pääasiassa Dragster- tyyppisillä autoilla, tai moottoripyörillä. Ajamisen voi aloittaa sinä vuonna, kun täyttää 8 vuotta. Junior- ryhmissä kilpaillaan 201 metrin (1/8 mailin) matkalla. Junioreiden kilpailuissa reaktiot ja tasaisuus on valttia. Vuonna 2012 kilpaili Suomen sarjassa 32 juniorikuskia autoilla ja 12 moottoripyörillä.

Itse kilpailu koostuu kahdesta jaksosta, lajittelu ja pudotuskilpailu. Lajittelu, eli ”aika-ajot” ajetaan reaktioaikojen mukaan siten, että lähimmäksi täydellistä reaktiota (0.000s) ajanut on ykkönen ja seuraavaksi lähemmäs täydellistä ajanut on kakkonen jne. Lajittelunajon reaktioiden perusteella määräytyy järjestys varsinaiseen kilpailuun. Lajittelun aikana on myös tärkeää ajojen tasaisuus, jolloin on helpompaa määritellä oma tavoiteaika (Dial in- aika).

Pudotuskilpailu ajetaan Bracket- säännöllä (tasoitus- säännöllä), jossa kilpailija asettaa oman Dial in- ajan ennen lähtöä. Dial-in- aikojen mukaan määräytyy kilpailijoiden lähtöhetki. Tasoitus- sääntö tarkoittaa, että hitaampi kilpailija (jolla on korkeampi Dial in- aika) saa lähteä Dial in- aikojen erotuksen verran aikaisemmin liikkeelle. Teoriassa kilpailijat voivat olla yhtä aikaa maalissa, mutta näin ei käytännössä käy. Pudotuskilpailussa ajo tapahtuu pareittain ja ensimmäisenä maaliin tullut on lähdön voittaja ja jatkaa seuraavalle kierrokselle. Pudotuslähtökierroksia jatketaan niin kauan, kunnes jäljellä on kaksi kuljettajaa, jotka ajavat finaalilähdön.

Autot

Junior Stock (JR/S)- luokka on tarkoitettu iältään 8 – 18 vuotiaille. Autoissa käytetään, yksisylinterisiä 4-tahtimoottoreita, joiden teho on noin 5 – 10 hevosvoimaa. Nämä autot suoriutuvat 201m metrin kiihdytyksestä 12.9 – 15 sekunnin ajassa ja nopeutta on ~70km/t. Stock- luokassa ei saa alittaa 12.9 sekunnin luokkarajaa.

Junior Modified (JR/M)- luokan autoilla voi aloittaa kilpailemisen sinä vuonna, kun täyttää 12 vuotta. Modified- luokan autoissa on pääasiassa 1- sylinteriset metanolia polttoaineena käyttämät moottorit, mutta myös bensakäyttöisiä V2- moottoreita käytetään voimanlähteinä. Modified- luokan autot saavuttavat jopa yli 130km/t loppunopeuksia ja sen saavuttamiseen kestää noin kahdeksan sekuntia. Luokkarajana on 7.9 sekuntia, jonka alle ei saa ajaa. Riittävä kilpailukokemus Modified- luokassa mahdollistaa siirtymisen määrättyihin isompiin kilpaluokkiin jo 16- vuotiaana.

01 02

Moottoripyörät

Moottoripyörillä voivat kilpailla 8 – 18- vuotiaat tytöt ja pojat. Kilpapyörät voivat olla itse rakennettuja, tai kaupan pyöriä. Voimanlähteinä pyörissä käytetään kaksi-, tai nelitahtisia moottoreita. Moottorin koko määräytyy kuljettajan iän mukaan.. Luokkaindeksi, jota ei saa alittaa on 8 – 12 vuotiailla 11.90 sekuntia, 12 – 14 vuotiailla 9.90 sekuntia, 14 – 16 vuotiailla 7.90 sekuntia ja 16 – 18 vuotiailla 6.50 sekuntia. Pyörän minimipaino ilman kuljettajaa on 50kg.

03 04 05 06

Turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Autojen turvakaaret ja runko on valmistettu Saumattomasta teräsputkesta, tai kromimolybdeeniputkesta, eli nuorrutetusta teräksestä joka on äärimmäisen sitkeä ja melko kova materiaali. Kromimolybdeenistä valmistettu runko vaaditaan, kun ajetaan alle 8.9 sekunnin rajan. Lisäksi kuljettajalla tulee olla ajoasu (ei nylonia, tai vastaavaa herkästi syttyvää materiaalia), nahkakengät, ajohanskat, kypärä ja niskasuojus. Luonnollisesti autossa on myös 5-piste turvavyöt ja rannehihnat jotka estävät käsien pääsemistä rungon ulkopuolelle.

Moottoripyörien kuljettajilla pitää olla nahkainen ajoasu, ajokengät, ajokäsineet, selkäsuojus ja kypärä. Pyörässä tulee olla ”kill switch” -katkaisija, joka katkaisee sytytysvirran, jos ajaja joutuu erilleen pyörästä.

Säännöistä on tietoa FHRA:n kotisivuilla, ”Säännöt”- kohdassa.

07

08

Nyt saatiin lupa siirtyä Line-upista radalle

09

Odotetaan burn-out- lupaa toimitsijalta

10

Lähettäjä näyttää stage- aluetta. Nyt eteenpäin, kunnes Stage- valot palavat.Vielä vähän eteenpäin…

11

Melkein oikealla paikalla, kun pre-stage-   valo palaa.

12

Alimmainen keltainen valo palaa ja auto on liikkeellä (ylimmäinen stage- valo on sammunut). Tästä tuli hyvät reaktiot.

Lisätietoja säännöistä dragracing / säännöt osiosta, sekä FHRA’n toimistolta puhelin 0207 430 750 tai info(@)fhra.fi

Google+