
KIIHDYTYSAJOKAUDEN KOHOKOHTA
FHRA EM-osakilpailu Nitro Nationals & SM-osakilpailu 3
torstai 29.6. – sunnuntai 2.7.2017
Alastaro
Kesä-heinäkuun vaihteessa FHRA Nitro Nationals täyttää Alastaron maineikkaan moottoriradan niin innokkaista Drag Racing faneista kuin kilpatiimeistäkin.
Suomen taatusti nopeimmassa moottoriurheilutapahtumassa Alastaron moottoriradalla käydään tiukkaa taistelua Drag Racing EM-sarjan 3. osakilpailussa ja SM-osakilpailu 3.
Kansainväliset ja kotimaiset tiimit ja kuljettajat taistelevat Euroopan ja Suomen mestaruuspisteistä.
Toinen toistaan näyttävämpiä kisavehkeitä ei tarvitse ihailla ainoastaan radalla. Varikko on yleisölle avoin, joten niin tiimeihin, autoihin kuin prätkiinkin pääsee tutustumaan aivan lähietäisyydeltä.
ALASTAROSSA AJETAAN NIIN EUROOPAN KUIN SUOMENKIN MESTARUUSPISTEISTÄ
Kauden ensimmäinen FIA European Drag Racing Championship –kilpailu ajettiin Santa Pod Raceway –radalla jo toukokuun lopulla Englannissa. Santa Podin kisat jäivät sateen takia kesken, mikä tarkoittaa sitä, että ensi viikonloppuna, 15. – 18. kesäkuuta Tierp Internationals –kilpailussa Ruotsissa nähdään tavallistakin tiukempi taistelu pistesijoista.
Yksi yleisömäärältään suosituimpiin moottoriurheilutapahtumiin kuuluvista kilpailuista Suomessa on Alastarossa kesä-heinäkuun vaihteessa järjestettävä EM-osakilpailu Nitro Nationals & SM-osakilpailu 3, jossa kamppaillaan Euroopan mestaruuspisteistä kauden kolmannessa osakilpailussa ja Suomen mestaruudesta niin ikään kauden kolmannessa osakilpailussa.
Alastaron Nitro Nationals –kisan odotetuin huippuhetki on perinteisesti ollut kotimaisten ja ulkomaisten Top Fuel –ryhmän hurjien ”nitrotykkien” ilmestyminen lähtösuoralle.
TOP FUEL
Top Fuel on kiihdytysajojen ehdoton kuninkuusryhmä. Top Fuelit ovat pitkänokkaisia dragstereita, joissa on mekaanisilla ahtimilla varustetut V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani eli käytännössä nestemäinen räjähdysaine
Esimerkiksi EM-taistoon osallistuvan Janne Ahosen uusi, noin 9000-hevosvoimainen Top Fuel dragster kiihtyy nollasta sataan vajaassa puolessa sekunnissa. Ja jo noin neljän sekunnin kuluttua startista vauhti on kiihtynyt noin 500 kilometriin tunnissa. Polttoainetta kyseinen dragster kuluttaisi ”normaaliajossa” noin 18 000 litraa sadalla kilometrillä.
”Kun yli 8000-hevosvoimainen, nitrometaania polttava Top Fuel kiihdytysauto irtoaa lähtöviivalta, tunne katsomossa on kuin seisoisi laukeavan tykin putken vieressä. Ainoa ero on se, että jysähdys tykillä ammuttaessa on ohi sekunnin murto-osassa, kun taas kiihdytysauton tapauksessa suorastaan helvetillinen jylinä ja kehon läpi kulkeva vapina kestää noin 3,8 sekuntia. Auton kiihtyvyys on niin hurja, että reilussa sekunnissa sen nopeus on noussut jo lähes 200 kilometrin tuntinopeuteen. Tuo äkillinen, korvia repivä ja myös koko vartalossa tuntuva ääni ja maan tärinä lähtöhetkellä on paljon voimakkaampi kuin muistinkaan. Äänenpainetasoksi on kuulemma joskus mitattu 150dB.”

SUOMALAISET HUIPPUKUSKIT ALASTAROSSA
Mestaruuttaan puolustava Euroopan nopein ihminen, vilppulalainen Top Fuel –kuski Anita Mäkelä (kuvassa) on tietysti mukana kuvioissa. Anitan kesällä 2015 Ruotsissa ajama EM-ennätysaika 3.878 sekuntia neljännesmaililla (1 maili = 1609,344 metriä / 4 = 402,336 metriä) on yhä edelleen voimassa.
Anita Mäkelä aloitti häikäisevän uransa kiihdytyskisakuskina jo vuonna 1987 Competition–ryhmässä, josta hän myöhemmin siirtyi Top Alcohol –ryhmään (nykyisin Top Methanol Dragster) ja sen jälkeen lajin ”kuninkuusryhmään” Top Fuel Dragstereihin. Mäkelä on ensimmäinen eurooppalainen dragster-ajaja, joka on voittanut Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa, Top Alcohol –luokassa vuosina 1994 ja 1996 ja Top Fuel –luokassa vuonna 2000.
Tammikuussa 2016 Anita Mäkelä vastaanotti Vuoden Autourheilija –palkinnon kautta aikojen ensimmäisenä naisena AKK-Motorsportin vuotuisessa palkintojenjakogaalassa, Mestareiden illassa Jyväskylässä.
Mäkihyppääjänäkin tunnettu Janne Ahonen (ART) jatkaa ajamista EM-sarjassa. Jannella on hallussaan Euroopan ennätys kiihdytyskisoissa vuodelta 2006. Lisäksi hän on vuoden 2004 Suomen ja Pohjoismaiden Competition ryhmän mestari. Vuosina 2005 ja 2006 hän voitti Competition ryhmän SM-hopeaa ja Pohjoismaiden mestaruuden. Competition-ryhmästä Ahonen siirtyi Top Fuel -ryhmään uusia haasteiden perässä.
Kansainvälisten tähtiajajien ja Jannen lisäksi Anita Mäkelän kovimpia vastustajia Alastarossa ovat kotkalainen, 28-vuotias Antti Horto (Eagle Racing) ja Valkeakoskelta kotoisin oleva Timo Lehtimäki (TIL-Racing).
Nitron tuoksu tuntuu väkevänä ilmassa, kun Alastaroon on ilmoittautunut kymmenen väkivahvaa Top Fuel dragsteriä.
Top Methanol –ryhmässä Suomea edustaa kokenut lahtelainen, viime vuoden EM-kakkonen Ari Pietilä (Woodstock Racing) sekä vasta 17-vuotias, Jyväskylässä talotekniikkaa opiskeleva ajajalupaus Petteri Liimatainen.
Siinä missä autojen kuninkuusryhmä on Top Fuel, niin moottoripyörillä se on Super Twin. Super Twin nitropyörillä kilpailee yhteensä 14 kuljettajaa, joista peräti puolet suomalaisia. Ennakkosuosikin paineet osuvat Samu Kemppaiseen, jolla on jo monta mestaruutta hallussaan. Kovana haastajana nähdään Euroopan ennätysaikaa hallussaan pitävä konkari Jaska Salakari.
Kaikkien eri ryhmien osallistujalista löytyy osoitteesta: http://www.dragracing.eu/event_competitors.asp?id=337

FIA EUROPEAN DRAG RACING CHAMPIONSHIP KILPAILUKALENTERI 2017
- – 29.5., Santa Pod Raceway, UK
- – 18.6., Tierp Internationals (NDRS MC), Tierp Arena, Ruotsi
30.6. – 2.7., Nitro Nationals (FHRA), Alastaro, Suomi
- – 20.8., NitrOlympX, HockenheimRing, Saksa
- – 27.8., Scandinavian Internationals (NDRS MC), Tierp Arena, Ruotsi
- – 10.9., European Finals, Santa Pod Raceway, UK
”Kun yli 8000-hevosvoimainen, nitrometaania polttava Top Fuel kiihdytysauto irtoaa lähtöviivalta, tunne katsomossa on kuin seisoisi laukeavan tykin putken vieressä. Ainoa ero on se, että jysähdys tykillä ammuttaessa on ohi sekunnin murto-osassa, kun taas kiihdytysauton tapauksessa suorastaan helvetillinen jylinä ja kehon läpi kulkeva vapina kestää noin 3,8 sekuntia. Auton kiihtyvyys on niin hurja, että reilussa sekunnissa sen nopeus on noussut jo lähes 200 kilometrin tuntinopeuteen. Tuo äkillinen, korvia repivä ja myös koko vartalossa tuntuva ääni ja maan tärinä lähtöhetkellä on paljon voimakkaampi kuin muistinkaan. Äänenpainetasoksi on kuulemma joskus mitattu 150dB. Korvatulpistakaan ei ole mitään apua, koska ne ovat kotona varmassa tallessa…”
KIIHDYTYSAJOJEN KILPAILURYHMÄT
Kilpailuryhmiä Drag Race -lajissa on useita, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaan saamiseksi.
Autojen ns. ammattilais-, Pro- eli Professional-ryhmiä ovat Top Fuel, Funny Car, Top Methanol Dragster, Top Methanol Funny Car, Pro Stock ja Pro Modified.
Moottoripyörien vastaavat ovat Pro Stock Bike, Super Twin Top Fuel Bike ja Top Fuel Bike. Kaikissa Professional -ryhmissä ajetaan virallisista, kattojärjestöjen (F.I.A. ja U.E.M.) alaisista Euroopan mestaruuksista.
EM NITRO NATIONALS & SM-OSAKILPAILU 3
ALASTARO 29.6. – 2.7.
http://www.alastarocircuit.fi/
Aikataulu:
Torsta 29.6. kello 9.00 – 18.00, Ajojärjestys torstai/Qualification schedule Thursday
Perjantai 30.6. kello 9.00 – 18.00, Ajojärjestys perjantai/Qualification schedule Friday
Lauantai 1.7. kello 9.00 – 18.00
Sunnuntai 2.7. kello 9.00 – 17.00
Liput ennakkoon:
to 16 €/pvä, pe 24 €/pvä, la 40 €/pvä, su 32 €/pvä ja kokoaikalippu 56 €, alle 12 v ilmaiseksi aikuisen seurassa
Katsomolippu pe 8 €/pvä, la 16 €/pvä ja su 16 €/pvä
Liput portilta:
to 20 €/pvä, pe 30 €/pvä, la 50 €/pvä, su 40 €/pvä ja kokoaikalippu 70 €, alle 12 v ilmaiseksi aikuisen seurassa
Katsomolippu pe 10 €/pvä, la 20 €/pvä ja su 20 €/pvä
Liput myy ennakkoon Tiketti!
Huom! Drag Racing -kilpailu järjestetään aina säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa, mutta sään salliessa ajoja jatketaan, jos se vain on mahdollista.
MEDIAN AKKREDITOINTI
Median akkreditointi Alastaroon tapahtuu FHRA:n nettisivuilta löytyvällä lomakkeella:
https://www.fhra.fi/median-akkreditoituminen-kisoihin/
LISÄTIETOJA FHRA:N TOIMINNASTA JA KESÄTAPAHTUMISTA
https://www.fhra.fi/tapahtumat/
FHRA Marketing Oy / Finnish Hot Rod Association FHRA ry
Helsinki-Malmin lentoasema, 00700 Helsinki
Toimisto on avoinna ma – to 10-16, pe 10-15
Puhelin: 0207 430 750
sähköposti: info@fhra.fi
TOIMISTO
Leo Laurell, toimitusjohtaja – leo.laurell@fhra.fi / 0207 430 751
Kaisa Lökfors, toimisto – kaisa.lokfors@fhra.fi / 0207 430 752
Ina Baker, toimisto – ina.baker@fhra.fi / 0207 430 754
KESÄTAPAHTUMAT HELSINKI-MALMIN LENTOASEMALLA
Pe 7.7.2017 Cruising Pre-Party vol. 11, Helsinki-Malmin lentoasema (Vapaa pääsy)
La 8.7.2017 GM Cruise & Drag Race 2017, Helsinki-Malmin lentoasema
Pe 4.8.2017 Cruising Pre-Party vol. 12, Helsinki-Malmin lentoasema (Vapaa pääsy)
La 5.8.2017 Ford Nationals 2017, Helsinki-Malmin lentoasema
Pe 1.9.2017 Cruising Pre-Party vol. 13, Helsinki-Malmin lentoasema (Vapaa pääsy)
KESÄTAPAHTUMA VESIVEHMAALLA
Pe 26.8.2017 V8-Magazine & Gti-Magazine kiihdytyspäivä, Vesivehmaan lentokenttä
KESÄTAPAHTUMA MOTOPARKISSA
La 12. – su 13.8.2017 Kiihdytysajon SM-osakilpailu 5, Motopark
KESÄTAPAHTUMA KALAJOELLA
La 22. – su 23.7.2017 Kiihdytysajon SM-osakilpailu 4, Kalajoen lentokenttä
KESÄTAPAHTUMAT ALASTAROSSA
To 29.6. – su 2.7.2017 Nitro Nationals EM-osakilpailu ja Kiihdytysajon SM-osakilpailu 3, Alastaro
Pe 1. – La 2.9.2017 Kiihdytysajon SM-finaali, FHRA Night Race, Alastaro
Su 3.9.2017 Test’n Tune, Alastaro
Huom! Oikeudet muutoksiin pidätetään.