KIIHDYTYSAJOKAUDEN KOHOKOHTA

KIIHDYTYSAJOKAUDEN KOHOKOHTA

FHRA EM-osakilpailu Nitro Nationals & SM-osakilpailu 3

torstai 29.6. – sunnuntai 2.7.2017 

Alastaro

www.fhra.fi

Kesä-heinäkuun vaihteessa FHRA Nitro Nationals täyttää Alastaron maineikkaan moottoriradan niin innokkaista Drag Racing faneista kuin kilpatiimeistäkin.

Suomen taatusti nopeimmassa moottoriurheilutapahtumassa Alastaron moottoriradalla käydään tiukkaa taistelua Drag Racing EM-sarjan 3. osakilpailussa ja SM-osakilpailu 3.

Kansainväliset ja kotimaiset tiimit ja kuljettajat taistelevat Euroopan ja Suomen mestaruuspisteistä.

Toinen toistaan näyttävämpiä kisavehkeitä ei tarvitse ihailla ainoastaan radalla. Varikko on yleisölle avoin, joten niin tiimeihin, autoihin kuin prätkiinkin pääsee tutustumaan aivan lähietäisyydeltä.

ALASTAROSSA AJETAAN NIIN EUROOPAN KUIN SUOMENKIN MESTARUUSPISTEISTÄ

Kauden ensimmäinen FIA European Drag Racing Championship –kilpailu ajettiin Santa Pod Raceway –radalla jo toukokuun lopulla Englannissa. Santa Podin kisat jäivät sateen takia kesken, mikä tarkoittaa sitä, että ensi viikonloppuna, 15. – 18. kesäkuuta Tierp Internationals –kilpailussa Ruotsissa nähdään tavallistakin tiukempi taistelu pistesijoista.

Yksi yleisömäärältään suosituimpiin moottoriurheilutapahtumiin kuuluvista kilpailuista Suomessa on Alastarossa kesä-heinäkuun vaihteessa järjestettävä EM-osakilpailu Nitro Nationals & SM-osakilpailu 3, jossa kamppaillaan Euroopan mestaruuspisteistä kauden kolmannessa osakilpailussa ja Suomen mestaruudesta niin ikään kauden kolmannessa osakilpailussa.

Alastaron Nitro Nationals –kisan odotetuin huippuhetki on perinteisesti ollut kotimaisten ja ulkomaisten Top Fuel –ryhmän hurjien ”nitrotykkien” ilmestyminen lähtösuoralle.

TOP FUEL

Top Fuel on kiihdytysajojen ehdoton kuninkuusryhmä. Top Fuelit ovat pitkänokkaisia dragstereita, joissa on mekaanisilla ahtimilla varustetut V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani eli käytännössä nestemäinen räjähdysaine

Esimerkiksi EM-taistoon osallistuvan Janne Ahosen uusi, noin 9000-hevosvoimainen Top Fuel dragster kiihtyy nollasta sataan vajaassa puolessa sekunnissa. Ja jo noin neljän sekunnin kuluttua startista vauhti on kiihtynyt noin 500 kilometriin tunnissa. Polttoainetta kyseinen dragster kuluttaisi ”normaaliajossa” noin 18 000 litraa sadalla kilometrillä.

”Kun yli 8000-hevosvoimainen, nitrometaania polttava Top Fuel kiihdytysauto irtoaa lähtöviivalta, tunne katsomossa on kuin seisoisi laukeavan tykin putken vieressä. Ainoa ero on se, että jysähdys tykillä ammuttaessa on ohi sekunnin murto-osassa, kun taas kiihdytysauton tapauksessa suorastaan helvetillinen jylinä ja kehon läpi kulkeva vapina kestää noin 3,8 sekuntia. Auton kiihtyvyys on niin hurja, että reilussa sekunnissa sen nopeus on noussut jo lähes 200 kilometrin tuntinopeuteen. Tuo äkillinen, korvia repivä ja myös koko vartalossa tuntuva ääni ja maan tärinä lähtöhetkellä on paljon voimakkaampi kuin muistinkaan. Äänenpainetasoksi on kuulemma joskus mitattu 150dB.”

kuva byTimo Aartomaa

SUOMALAISET HUIPPUKUSKIT ALASTAROSSA

Mestaruuttaan puolustava Euroopan nopein ihminen, vilppulalainen Top Fuel –kuski Anita Mäkelä (kuvassa) on tietysti mukana kuvioissa. Anitan kesällä 2015 Ruotsissa ajama EM-ennätysaika 3.878 sekuntia neljännesmaililla (1 maili = 1609,344 metriä / 4 = 402,336 metriä) on yhä edelleen voimassa.

Anita Mäkelä aloitti häikäisevän uransa kiihdytyskisakuskina jo vuonna 1987 Competition–ryhmässä, josta hän myöhemmin siirtyi Top Alcohol –ryhmään (nykyisin Top Methanol Dragster) ja sen jälkeen lajin ”kuninkuusryhmään” Top Fuel Dragstereihin. Mäkelä on ensimmäinen eurooppalainen dragster-ajaja, joka on voittanut Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa, Top Alcohol –luokassa vuosina 1994 ja 1996 ja Top Fuel –luokassa vuonna 2000.

Tammikuussa 2016 Anita Mäkelä vastaanotti Vuoden Autourheilija –palkinnon kautta aikojen ensimmäisenä naisena AKK-Motorsportin vuotuisessa palkintojenjakogaalassa, Mestareiden illassa Jyväskylässä.

Mäkihyppääjänäkin tunnettu Janne Ahonen (ART) jatkaa ajamista EM-sarjassa. Jannella on hallussaan Euroopan ennätys kiihdytyskisoissa vuodelta 2006. Lisäksi hän on vuoden 2004 Suomen ja Pohjoismaiden Competition ryhmän mestari. Vuosina 2005 ja 2006 hän voitti Competition ryhmän SM-hopeaa ja Pohjoismaiden mestaruuden. Competition-ryhmästä Ahonen siirtyi Top Fuel -ryhmään uusia haasteiden perässä.

Kansainvälisten tähtiajajien ja Jannen lisäksi Anita Mäkelän kovimpia vastustajia Alastarossa ovat kotkalainen, 28-vuotias Antti Horto (Eagle Racing) ja Valkeakoskelta kotoisin oleva Timo Lehtimäki (TIL-Racing).

Nitron tuoksu tuntuu väkevänä ilmassa, kun Alastaroon on ilmoittautunut kymmenen väkivahvaa Top Fuel dragsteriä.

Top Methanol –ryhmässä Suomea edustaa kokenut lahtelainen, viime vuoden EM-kakkonen Ari Pietilä (Woodstock Racing) sekä vasta 17-vuotias, Jyväskylässä talotekniikkaa opiskeleva ajajalupaus Petteri Liimatainen.

Siinä missä autojen kuninkuusryhmä on Top Fuel, niin moottoripyörillä se on Super Twin. Super Twin nitropyörillä kilpailee yhteensä 14 kuljettajaa, joista peräti puolet suomalaisia. Ennakkosuosikin paineet osuvat Samu Kemppaiseen, jolla on jo monta mestaruutta hallussaan. Kovana haastajana nähdään Euroopan ennätysaikaa hallussaan pitävä konkari Jaska Salakari.

Kaikkien eri ryhmien osallistujalista löytyy osoitteesta: http://www.dragracing.eu/event_competitors.asp?id=337

Kuva: Tuomas Alanko

FIA EUROPEAN DRAG RACING CHAMPIONSHIP KILPAILUKALENTERI 2017

  1. – 29.5., Santa Pod Raceway, UK
  2. – 18.6., Tierp Internationals (NDRS MC), Tierp Arena, Ruotsi

30.6. – 2.7., Nitro Nationals (FHRA), Alastaro, Suomi

  1. – 20.8., NitrOlympX, HockenheimRing, Saksa
  2. – 27.8., Scandinavian Internationals (NDRS MC), Tierp Arena, Ruotsi
  3. – 10.9., European Finals, Santa Pod Raceway, UK

”Kun yli 8000-hevosvoimainen, nitrometaania polttava Top Fuel kiihdytysauto irtoaa lähtöviivalta, tunne katsomossa on kuin seisoisi laukeavan tykin putken vieressä. Ainoa ero on se, että jysähdys tykillä ammuttaessa on ohi sekunnin murto-osassa, kun taas kiihdytysauton tapauksessa suorastaan helvetillinen jylinä ja kehon läpi kulkeva vapina kestää noin 3,8 sekuntia. Auton kiihtyvyys on niin hurja, että reilussa sekunnissa sen nopeus on noussut jo lähes 200 kilometrin tuntinopeuteen. Tuo äkillinen, korvia repivä ja myös koko vartalossa tuntuva ääni ja maan tärinä lähtöhetkellä on paljon voimakkaampi kuin muistinkaan. Äänenpainetasoksi on kuulemma joskus mitattu 150dB. Korvatulpistakaan ei ole mitään apua, koska ne ovat kotona varmassa tallessa…”

KIIHDYTYSAJOJEN KILPAILURYHMÄT

Kilpailuryhmiä Drag Race -lajissa on useita, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaan saamiseksi.

Autojen ns. ammattilais-, Pro- eli Professional-ryhmiä ovat Top Fuel, Funny Car, Top Methanol Dragster, Top Methanol Funny Car, Pro Stock ja Pro Modified.

Moottoripyörien vastaavat ovat Pro Stock Bike, Super Twin Top Fuel Bike ja Top Fuel Bike. Kaikissa Professional -ryhmissä ajetaan virallisista, kattojärjestöjen (F.I.A. ja U.E.M.) alaisista Euroopan mestaruuksista.

EM NITRO NATIONALS & SM-OSAKILPAILU 3

ALASTARO 29.6. – 2.7.

http://www.alastarocircuit.fi/

Aikataulu:

Torsta 29.6. kello 9.00 – 18.00, Ajojärjestys torstai/Qualification schedule Thursday

Perjantai 30.6. kello 9.00 – 18.00, Ajojärjestys perjantai/Qualification schedule Friday

Lauantai 1.7. kello 9.00 – 18.00

Sunnuntai 2.7. kello 9.00 – 17.00

Liput ennakkoon:

to 16 €/pvä, pe 24 €/pvä, la 40 €/pvä, su 32 €/pvä ja kokoaikalippu 56 €, alle 12 v ilmaiseksi aikuisen seurassa

Katsomolippu pe 8 €/pvä, la 16 €/pvä ja su 16 €/pvä

Liput portilta:

to 20 €/pvä, pe 30 €/pvä, la 50 €/pvä, su 40 €/pvä ja kokoaikalippu 70 €, alle 12 v ilmaiseksi aikuisen seurassa

Katsomolippu pe 10 €/pvä, la 20 €/pvä ja su 20 €/pvä

Liput myy ennakkoon Tiketti!

Huom! Drag Racing -kilpailu järjestetään aina säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa, mutta sään salliessa ajoja jatketaan, jos se vain on mahdollista.

MEDIAN AKKREDITOINTI

Median akkreditointi Alastaroon tapahtuu FHRA:n nettisivuilta löytyvällä lomakkeella:

https://www.fhra.fi/median-akkreditoituminen-kisoihin/

LISÄTIETOJA FHRA:N TOIMINNASTA JA KESÄTAPAHTUMISTA

https://www.fhra.fi/tapahtumat/

FHRA Marketing Oy / Finnish Hot Rod Association FHRA ry

Helsinki-Malmin lentoasema, 00700 Helsinki

Toimisto on avoinna ma – to 10-16, pe 10-15
Puhelin: 0207 430 750
sähköposti: info@fhra.fi

TOIMISTO

Leo Laurell, toimitusjohtaja – leo.laurell@fhra.fi / 0207 430 751
Kaisa Lökfors, toimisto – kaisa.lokfors@fhra.fi / 0207 430 752
Ina Baker, toimisto – ina.baker@fhra.fi / 0207 430 754

KESÄTAPAHTUMAT HELSINKI-MALMIN LENTOASEMALLA

Pe 7.7.2017 Cruising Pre-Party vol. 11, Helsinki-Malmin lentoasema (Vapaa pääsy)

La 8.7.2017 GM Cruise & Drag Race 2017, Helsinki-Malmin lentoasema

Pe 4.8.2017 Cruising Pre-Party vol. 12, Helsinki-Malmin lentoasema (Vapaa pääsy)

La 5.8.2017 Ford Nationals 2017, Helsinki-Malmin lentoasema

Pe 1.9.2017 Cruising Pre-Party vol. 13, Helsinki-Malmin lentoasema (Vapaa pääsy)

KESÄTAPAHTUMA VESIVEHMAALLA

Pe 26.8.2017 V8-Magazine & Gti-Magazine kiihdytyspäivä, Vesivehmaan lentokenttä

KESÄTAPAHTUMA MOTOPARKISSA

La 12. – su 13.8.2017 Kiihdytysajon SM-osakilpailu 5, Motopark

KESÄTAPAHTUMA KALAJOELLA

La 22. – su 23.7.2017 Kiihdytysajon SM-osakilpailu 4, Kalajoen lentokenttä

KESÄTAPAHTUMAT ALASTAROSSA

To 29.6. – su 2.7.2017 Nitro Nationals EM-osakilpailu ja Kiihdytysajon SM-osakilpailu 3, Alastaro

Pe 1. – La 2.9.2017 Kiihdytysajon SM-finaali, FHRA Night Race, Alastaro

Su 3.9.2017 Test’n Tune, Alastaro

Huom! Oikeudet muutoksiin pidätetään.