Drag Racing sääntöjä muutettu Junior Dragstereiden osalta.

Sääntövaliokunta on tehnyt muutoksia Junior Dragstereiden osalta. Alla punaisella muutetut kohdat. Kun aloitteita tehdään ja muutoksista päätetään, päivitämme sen sääntökirjaan ja julkaisemme ns. bulletin aiheesta. Sääntömuutokset löytyvät verkkosivuitamme: https://www.fhra.fi/drag-racing/saannot/

Päivitetty 8.2.2017: Sääntöjä muutettu Junior Dragster kohdasta seuraavasti:

3.1 RYHMÄT

Junior Stock (JR/S): ikäryhmät 8 – 18 vuotta, täytettävä 8/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. Virittämätön vakio moottori. 12.90 s ja hitaammat (alle 12,90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 12,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 12,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 12,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen.

Junior Modified (JR/MB): ikäryhmät 10-18 vuotta, täytettävä 10/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. Kuljettaja on ajanut vähintään 5 kilpailua Junior Stock:issa. 8.90 s ja hitaammat (alle 8,90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. JR/MB luokassa ajavat rautarunkoiset Junior Modified autot sekä ennen 2011 Suomessa käyttöönotetut Funny Car ja Altered tyyppiset autot ja. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 8,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 8,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 8,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen. Suurin sallittu nopeus on 138 km/h.

Junior Modified (JR/M): ikäryhmät 12 – 18 vuotta, täytettävä 12/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. 7.90 s ja hitaammat (alle 7,90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. Ennen 2011 Suomessa käyttöönotetut Funny Car ja Altered tyyppiset ajoneuvot sallittu. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 7,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 7,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 7,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen. Suurin sallittu nopeus JR Dragster autolle on 137 km/h. Suurin sallittu nopeus on 138 km/h.

3.4.1 MOOTTORI

Kaikissa autoissa enintään yksi, takana sijaitseva nelitahtinen B&S 5 hp sivuventtiili moottoriin perustuva versio. NHRA säännöissä hyväksytyt JR/S yksisylinteriset moottorit /valmistajat sallittu, tai kuten listattu alempana:

Metro racing flathead
McGee racing flathead
Tecumseh flathead
LPW Racing Products monster racing block
JR Race Car flathead
Pure Power Racing flathead
M-1 Machine racing block
SR71 Racing Block by Soltz Racing
Huddleston Performance Sniper
R & S Machine Terminator

Lisäksi sallittu

Intek 127332,
Intek 123332,
Vanguard 12H132,
Vanguard 12H332,
Animal 124432 ja
B&S World Formula 124335
B&S Motor Junior 206 124432
JR/M ja JR/MB

Lohkon oltava alkuperäistyyppinen, NHRA hyväksytyt jälkituotantolohkot hyväksytty. Porttaus, kiillotus, lohkon osien hionta sekä kansitason koneistus sallitaan. Venttiilin koko vapaa. Kaikenkokoiset venttiilinjouset sallittu. Sylinterin kannet vapaat. Imusarja vapaa. Ahtaminen kielletty. Sylinterin kansitason alkuperäisen korkeuden lisääminen millään tavoin kielletty. V2 moottori sallittu ennen 2011 käyttöön otetuissa JR/MB V2 autoissa. Moottorin koko max 650cc

3.4.2 PAKOPUTKISTO

Maksimipituus 27”, suunnattava poispäin kuljettajasta, renkaista sekä moottorista. Äänenvaimenninta suositellaan, max 113 db(A)