Kiihdytysajokauden kohokohta

FHRA EM-osakilpailu Nitro Nationals

 

Kesä-heinäkuun vaihteessa FHRA Nitro Nationals on täyttänyt Alastaron ja Kauhavan moottoriradat niin innokkaista Drag Racing faneista kuin kilpatiimeistäkin.

Suomen taatusti nopeimmassa moottoriurheilutapahtumassa on kansainväliset ja kotimaiset tiimit ja kuljettajat käyneet taistelua kiihdytysajon EM-sarjan pisteistä.

Toinen toistaan näyttävämpiä kisavehkeitä ei tarvitse ihailla ainoastaan radalla. Varikko on yleisölle avoin, joten niin tiimeihin, autoihin kuin prätkiinkin pääsee tutustumaan aivan lähietäisyydeltä.

 

ALASTAROSSA JA KAUHAVALLA ON AJETTU NIIN EUROOPAN KUIN SUOMENKIN MESTARUUSPISTEISTÄ

Yksi yleisömäärältään suosituimpiin moottoriurheilutapahtumiin kuuluvista kilpailuista Suomessa on Alastarossa ja Kauhavalla kesä-heinäkuun vaihteessa järjestetyt Nitro Nationals EM-osakilpailut, joissa odotetuin huippuhetki on perinteisesti ollut kotimaisten ja ulkomaisten Top Fuel –ryhmän hurjien ”nitrotykkien” ilmestyminen lähtösuoralle.

TOP FUEL

Top Fuel on kiihdytysajojen ehdoton kuninkuusryhmä. Top Fuelit ovat pitkänokkaisia dragstereita, joissa on mekaanisilla ahtimilla varustetut V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani eli käytännössä nestemäinen räjähdysaine

Esimerkiksi EM-taistoon osallistuvan Janne Ahosen uusi, noin 9000-hevosvoimainen Top Fuel dragster kiihtyy nollasta sataan vajaassa puolessa sekunnissa. Ja jo noin neljän sekunnin kuluttua startista vauhti on kiihtynyt noin 500 kilometriin tunnissa. Polttoainetta kyseinen dragster kuluttaisi ”normaaliajossa” noin 18 000 litraa sadalla kilometrillä.

”Kun yli 8000-hevosvoimainen, nitrometaania polttava Top Fuel kiihdytysauto irtoaa lähtöviivalta, tunne katsomossa on kuin seisoisi laukeavan tykin putken vieressä. Ainoa ero on se, että jysähdys tykillä ammuttaessa on ohi sekunnin murto-osassa, kun taas kiihdytysauton tapauksessa suorastaan helvetillinen jylinä ja kehon läpi kulkeva vapina kestää noin 3,8 sekuntia. Auton kiihtyvyys on niin hurja, että reilussa sekunnissa sen nopeus on noussut jo lähes 200 kilometrin tuntinopeuteen. Tuo äkillinen, korvia repivä ja myös koko vartalossa tuntuva ääni ja maan tärinä lähtöhetkellä on paljon voimakkaampi kuin muistinkaan. Äänenpainetasoksi on kuulemma joskus mitattu 150dB.”

kuva byTimo Aartomaa

SUOMALAISET HUIPPUKUSKIT

Anita Mäkelä aloitti häikäisevän uransa kiihdytyskisakuskina jo vuonna 1987 Competition–ryhmässä, josta hän myöhemmin siirtyi Top Alcohol –ryhmään (nykyisin Top Methanol Dragster) ja sen jälkeen lajin ”kuninkuusryhmään” Top Fuel Dragstereihin. Mäkelä on ensimmäinen eurooppalainen dragster-ajaja, joka on voittanut Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa, Top Alcohol –luokassa vuosina 1994 ja 1996 ja Top Fuel –luokassa vuonna 2000.

Tammikuussa 2016 Anita Mäkelä vastaanotti Vuoden Autourheilija –palkinnon kautta aikojen ensimmäisenä naisena AKK-Motorsportin vuotuisessa palkintojenjakogaalassa, Mestareiden illassa Jyväskylässä.

Mäkihyppääjänäkin tunnettu Janne Ahonen (ART)  on ajanut EM-sarjassa. Jannella on hallussaan Euroopan ennätys kiihdytyskisoissa vuodelta 2006. Lisäksi hän on vuoden 2004 Suomen ja Pohjoismaiden Competition ryhmän mestari. Vuosina 2005 ja 2006 hän voitti Competition ryhmän SM-hopeaa ja Pohjoismaiden mestaruuden. Competition-ryhmästä Ahonen siirtyi Top Fuel -ryhmään uusia haasteiden perässä.

Kansainvälisten tähtiajajien ja Jannen lisäksi Anita Mäkelän kovimpia kotimaisia vastustajia Top Fuel -ryhmässä ovat olleet kotkalainen Antti Horto (Eagle Racing) ja Valkeakoskelta kotoisin oleva Timo Lehtimäki (TIL-Racing).

 

Kuva: Tuomas Alanko

FIA EUROPEAN DRAG RACING CHAMPIONSHIP KILPAILUKALENTERI 2024

24.-27.5., Santa Pod Raceway, UK

13.-16.6.,  Tierp Arena, Ruotsi

8.-10.8., Tierp Arena, Ruotsi

23.-25.8., HockenheimRing, Saksa

5.-8.9., Santa Pod Raceway, UK

 

”Kun yli 8000-hevosvoimainen, nitrometaania polttava Top Fuel kiihdytysauto irtoaa lähtöviivalta, tunne katsomossa on kuin seisoisi laukeavan tykin putken vieressä. Ainoa ero on se, että jysähdys tykillä ammuttaessa on ohi sekunnin murto-osassa, kun taas kiihdytysauton tapauksessa suorastaan helvetillinen jylinä ja kehon läpi kulkeva vapina kestää noin 3,8 sekuntia. Auton kiihtyvyys on niin hurja, että reilussa sekunnissa sen nopeus on noussut jo lähes 200 kilometrin tuntinopeuteen. Tuo äkillinen, korvia repivä ja myös koko vartalossa tuntuva ääni ja maan tärinä lähtöhetkellä on paljon voimakkaampi kuin muistinkaan. Äänenpainetasoksi on kuulemma joskus mitattu 150dB. Korvatulpistakaan ei ole mitään apua, koska ne ovat kotona varmassa tallessa…”

 

KIIHDYTYSAJOJEN KILPAILURYHMÄT

Kilpailuryhmiä Drag Race -lajissa on useita, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaan saamiseksi.

Autojen ns. ammattilais-, Pro- eli Professional-ryhmiä ovat Top Fuel, Funny Car, Top Methanol Dragster, Top Methanol Funny Car, Pro Stock ja Pro Modified.

Moottoripyörien vastaavat ovat Pro Stock Bike, Super Twin Top Fuel Bike ja Top Fuel Bike. Kaikissa Professional -ryhmissä ajetaan virallisista, kattojärjestöjen (F.I.A. ja U.E.M.) alaisista Euroopan mestaruuksista.

 

SM-OSAKILPAILUT 2024

25.-26.5., Virtasalmi

8.-9.6., Virtasalmi

13.-14.7., Kauhava

3.-4.8., Virtasalmi

7.-8.9., Kauhava

 

Lue lisää: kiihdytysurheilu.fi

Aikataulut:

Perjantai, kello 11.00 – 18.00, testipäivä

Lauantai, kello 10.00 – 18.00, lajitteluajot

Sunnuntai, kello 10.00 – 18.00, pudotusajot

Lippujen hinnat:

Päivälippu 25 € ja kokoaikalippu 40 €, alle 18 v ilmaiseksi aikuisen seurassa

FHRA kausikortilla ilmainen sisäänpääsy.

Huom! Drag Racing -kilpailu järjestetään aina säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa, mutta sään salliessa ajoja jatketaan, jos se vain on mahdollista.

 

MEDIAN AKKREDITOINTI

Median akkreditointi Alastaroon tapahtuu FHRA:n nettisivuilta löytyvällä lomakkeella:

https://www.fhra.fi/median-akkreditoituminen-kisoihin/

 

LISÄTIETOJA FHRA:N KESÄTAPAHTUMISTA

https://www.fhra.fi/tapahtumat/

 

29.-31.3.2024 / American Car Show 2024, Helsingin Messukeskus

3.5.2024 / FHRA Cruising Pre-Party vol. 41, Malmi

24.5.2024 / Kiihdytysajon testipäivä, Virtasalmi >> ilmoittautuminen

25.-26.5.2024 / Kiihdytysajon SM-osakilpailu, Virtasalmi >> ilmoittautuminen

7.6.2024 / FHRA Cruising Pre-Party vol. 42, Malmi

7.6.2024 / Kiihdytysajon testipäivä, Virtasalmi >> ilmoittautuminen

8.-9.6.2024 / Kiihdytysajon SM-osakilpailu, Virtasalmi >> ilmoittautuminen

15.6.2024 /  Kiihdytystapahtuma + No Prep Challenge, Vesivehmaa >> ilmoittautuminen

29.6.2024 / Kiihdytystapahtuma + No Prep Challenge, Pori >> ilmoittautuminen

5.7.2024 / FHRA Cruising Pre-Party vol. 43, Malmi

12.7.2024 / Kiihdytysajon testipäivä, Kauhava >> ilmoittautuminen

13.-14.7.2024 / Kiihdytysajon SM-osakilpailu, Kauhava >> ilmoittautuminen

2.8.2024 / FHRA Cruising Pre-Party vol. 44, Malmi

2.8.2024 / Kiihdytysajon testipäivä, Virtasalmi >> ilmoittautuminen

3.-4.8.2024 / Kiihdytysajon SM-osakilpailu, Virtasalmi >> ilmoittautuminen

17.8.2024 / Kiihdytystapahtuma + No Prep Challenge, Vesivehmaa >> ilmoittautuminen

6.9.2024 / FHRA Cruising Pre-Party vol. 45, Malmi

6.9.2024 / Kiihdytysajon testipäivä, Kauhava >> ilmoittautuminen

7.-8.9.2024 / Kiihdytysajon SM-osakilpailu, Kauhava >> ilmoittautuminen