Viikonlopun Tierp International raporttia!

Lauantaiaamu aukeni sateisena, harmaana ja kylmänä paikallisen ennusteen mukaisesti. Väki pyöri varikolla kyselemässä toisiltaan sään kirkastumismahdollisuutta. Sade kuitenkin hiipui ja rata avattiin vähän ennen yhtä, paikallista aikaa. Mutta vain hetkeksi, koska sateen takia rata suljettiin n. 14.30.

Perjantaille Anitan auto oli säädetty lähelle Santa Podin ennätysajon arvoja. Auto lähti viivalta todella hienosti keulien. 60 jalan aika Anitalle 0,8386, joka oli selvästi päivän paras. Moottori, kytkin ja runko pelasivat loistavasti yhteen ja Anita oli menossa kohti varmaa kolmosen aikaa. Mutta noin kolmen sekunnin kohdalla yksi mäntä paloi puhki ja aiheutti isohkon öljypalon. Palo tuhosi takarungosta sähköjohdot, paineilmaletkut ym. ja puhdistettavaa oli runsaasti. Anita jätti toisen lajittelukierroksen ajamatta, ja otti aikaa huolelliseen valmistautumiseen lauantain kierroksille. TF:n tilanne on tiukka. Neljä ensimmäistä neljänollassa, Neergaard 4,01, Halinen 4,03, Mäkelä 4,06 ja Liam Jones 4,06.

Jari Halisen toinen lajittelukierros oli 4,04, joten Jarilla on säädöt selvillä.

Johnny Oksa ajoi siis toisella lajittelukierroksella uuden oman ennätyksensä 5,74 / 404,8 km/h. Ensimmäisellä kierroksella Johnny ajautui pois pitävimmältä alueelta ja kakkoselle vaihdon yhteydessä auto lähti elämään omaa elämäänsä. Välillä etupyörät olivat ilmassa ja välillä takapyörät. Aika kuitenkin vitosen puolella, 5,94.

Talvella  Johnny teki isohkoja muutoksia moottoriin ja vaihteistoon. Sylinterikansiksi tuli NRE Black Hawk -kannet Austraaliasta, joita mm. Lindberg:n veljekset käyttivät sekä EE- että MM –ajoissa. Kannet toimivat parhaiten suurella polttoainemäärällä, joten nyt Johnny etenee askel kerrallaan. Lencon välityksiä muutettiin, mutta kytkin pysyi samana kuin aikaisemmin. ”Eilisen kakkoslähdön tapaisia ehjiä vetoja tarvitaan lisää, jotta päästään säätämään polttoaine/kytkinasetuksia. Tietysti meillä on myös omia juttuja, mitä kokeilemme samalla, mutta niistä ei ihmeemmin huudella etukäteen.” sanoi Johnny.

Samu Kemppaisen uusi henkilökohtainen ennätys 6,502/347,94 km/h syntyi toisella kieroksella. Samu teki talvella Tami Branderin kanssa muutoksia runkoon. Yli kolme metriä uutta putkea, jotka jäykistävät rungon vääntöjä vastaan. Moottori on sama kuin EM-kaudella kaudella -14, ja ne toimivat hyvin yhteen. Nyt pyörä laskeutui korkeista keuloista huolimatta jarrutusalueelle helposti hallittavana kun aikaisemmin Samu on joutunut kampeamaan pyörää suoraksi ennen jarrutusta. Samu kertoi lähdön olleen helppo. Nyt pyörä on hyvä ajaa koko matkan.

Paistaa se päivä Ruotsiinkin, illan kierros pisti palikat kohdalleen!

Anita Mäkelä ajoi kärkeen kolmannella lajittelukierroksella 3,972 s/480 km/h. Jätettyään perjantain toisen kierroksen väliin ja lauantain ensimmäisen kierroksen huuhtouduttua sateen mukana viemäriin, Anitalle jäi yksi mahdollisuus ottaa oma paikkansa pudotuskilpailua varten. Anitan auto lähti jälleen kauniisti keulien viivalta ja nyt se näytti käyvän kaikilla sylintereillä loppuun asti. Puhdas veto ja ainoa kolmosella alkanut aika koko ryhmässä! Jari Halinen yritti tulla perässä, mutta auto toimii kuin bracket -auto, tuloksena oli toinen 4,04 ja kolmas paikka kaaviossa. Anita saa vastaansa Ruotsin Björn Mårtenssonin ja Jari huomattavasti vaarallisemman, mutta myös runsaista radanrasvauksistaan tunnetun Micce Kågeredin.

TAFC Johnny Oksa eikä Ari Pietilä eivät pystyneet parantamaan asemiaan. Johnnyn auto oli kolmoselle vaihdon yhteydessä kokonaan ilmassa ja Pietilän auto suti heti lähdöstä, eikä mitään sijoituksen parannusmahdollisuutta ollut kummallakaan. Huomenna pojat ajavat suomalaisittain ja parempi finaaliin.

Pro Modissa Marko Lantto ei saanut yhtään kunnollista kierrosta aikaiseksi ja tuloksena oli tukeva seinäosuma. Tero Laukkanen antoi toivoa suomalaisille ottamalla lajittelun neljännen paikan hurjalla 5,99/397 repäisyllään kolmannella lajittelukierroksella.

Samu Kemppainen piti ykköspaikkansa eilisellä ennätyksellään. Tänään Samu ajoi 6,58 elikkä parannusta aikaan ei tullut.

Ismo ”Ipa” Mäenpää sai perjantaina vaivanneet sähköongelmat ratkaistua ja Ipa käytti ainoan mahdollisuutensa ajamalla 7,43 / 280 ja kaavion kolmas paikka. Näin pitkälle perjantai-iltaan tehdyt työt palkittiin.

Romurallia Ruotsissa!

 Tierpin aurinko nousi sunnuntaina raskaiden pilvien takana ja kylmä tuuli repi varikkotelttoja.

Anita jatkoi uusien ennätysten metsästämistä ja voitti selvästi Björn Mårtenssonin ajalla 3,93. Hintana oli jälleen iso pamaus ja liekkimeri maaliviivalla. Anita kuitenkin ehtinee seuraavalle kierrokselle.

Seuraavassa lähdössä toinen ennakkosuosikki ja lajittelun kakkonen Tanskan Stig Neergaard ajautui heti lähdöstä keskiviivalle ja sen yli. Kova korjausliike toi auton oman kaistan yli ja seinäosuma oikealle puolelle. Duncan Micallef jatkoon. Jari Halinen menetti pidon heti lähtöviivalla ja Micce Kåkered jatkoon ajalla 4,00.

Johnny Oksa pudotti Ari Pietilän, joka käytännössä jäi paikalleen sutimaan. Pahoista rengasvärinöistä huolimatta Johnny ajoi 6,10. Micke Larsson vastaan Leif Andréasson lähtö tarjoili taas dramatiikkaa. Kumpikaan ei saanut pitoa ja Micke otti loistavan reaktion ja 0,147 ja johti alussa selvästi. Leifin auto meni keskiviivaa kohti ja Micke vastaavasti tuli omalta kaistaltaan ja Micke ajoi Leifin ovesta sisään. Autot yhdessä nipussa kaidetta pitkin Leifin ollessa välillä katollaankin. Korin osia lenteli katsomoon asti ja moottorit ulvoivat vielä hetken täysillä kierroksilla.

Lajittelun ykkönen Johan Lindberg ei myöskään saanut soololähdössään pitoa ja ajautui voimakkaasti keskiviivaa kohti. Johan hellitti ja hän kohtaa finaalissa Johnny Oksan.

Pro Stock –ryhmässä Sampsa Palos menetti pelin pito-ongelmien takia ja näin suomalaisia ei ole enää mukana.

Loppujen lopuksi sade vei voiton ja kisat jouduttiin keskeyttämään.

IMG_6326

 

Raportin Tierpistä meille toimittivat Timo Aartomaa ja Laura Ranki.