Tiedote 21.2.2017: 40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW

40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW

+ TUNING CAR SHOW, MC HEAVEN & MOTORSPORT 2017

Pääsiäispyhinä 14. – 16.4.2017 Helsingin Messukeskuksessa

Ensimmäinen American Car Show autonäyttely järjestettiin Tikkurilan Jäähallissa toukokuussa 1978.

Pääsiäisenä järjestettävä näyttely on 40. juhlanäyttely.

Näyttelyn järjestää vuonna 1972 perustettu Finnish Hot Rod Association ry, FHRA.

Amerikkalaisia autokaunottaria esittelevä American Car Show -näyttely on vuosien saatossa laajentunut pienen piirin harrastetapahtumasta Suomen suurimmaksi alan harrastajien ja koko perheen Pääsiäistapahtumaksi. Tämän vuoden 40th Anniversary American Car Show on tiivistetty aikaisemmasta neljästä päivästä poiketen kolmipäiväiseksi, perjantaista sunnuntaihin.

40-vuotisjuhlanäyttelyssä panostetaan laatuun ja nostalgiaan

”40-vuotisjuhlanäyttelyssä juhlimme Suomen suurinta ja pitkäikäisintä autonäyttelytapahtumaa panostamalla erityisesti laatuun ja nostalgiaan. Koko Euroopassa ei ole montaa autonäyttelyä, joka olisi yhtäjaksoisesti ja yhtä menestyksellisesti toiminut neljä vuosikymmentä. Juhlanäyttelyyn on tulossa tavallista enemmän kansainvälisiä huipputason autoharvinaisuuksia. Ja kotimaasta olemme onnistuneet löytämään todellisia klassikkoja, jopa julkisuudesta tuttuja, mielenkiintoisia autoveteraaneja. Tässä näyttelyssä me keskitymme oleelliseen! Julkistamme näyttelyn helmiä ja vetonauloja kevään kuluessa,” FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell kertoo.

40 vuotta sitten näyttelyssä oli kolmisenkymmentä jenkkiautoa

”Ensimmäinen American Car Show järjestettiin Tikkurilan jäähallissa, Vantaalla toukokuussa 1978. Mallia otettiin ruotsalaisten jenkkiautoharrastajien ja raggareiden hot rod -autonäyttelyistä, joita järjestettiin Tukholmassa. Tikkurilan jäähalli valikoitui ensimmäiseksi näyttelypaikaksi siksi, että se oli edullinen ja riskikynnys oli aika matala. Autoja oli näytteillä vain kolmisenkymmentä eli sen verran, mitä nyt kiekkokaukaloon mahtui. Yleisöryntäys yllätti meidät täydellisesti, kun lippuja myytiin yli 14 000 kappaletta. Ensimmäisestä näyttelystä muistuu mieleen pari komeaa autoa: Leinon Pekan pinkki Dodge Polara vuodelta -64 ja marjapuuron värinen Ford Sunliner –avoauto vuodelta -52. Tikkurilassa sinniteltiin kaksi vuotta kunnes siirryttiin Helsingin jäähalliin ja vuonna 1992 Helsingin Messukeskukseen,” muistelee projektipäällikkö Martti Luoso. Vuonna 1975 FHRA:n jäseneksi liittynyt Martti Luoso on ollut vuodesta 1978 alkaen järjestämässä kaikkia näyttelytapahtumia ja on yhä edelleen aktiivisesti mukana niin FHRA:n näyttely- kuin kisakuvioissakin.

American Car Show tarjoaa hämmästeltäväksi huippuunsa entisöidyt, yksityiskohtia myöten hiotut ja viimeistellyt teknisen osaamisen ja käsityötaidon näytteet, klassiset ’Amerikan autot’ niin Suomesta kuin muualtakin maailmalta. Juhlanäyttelyyn valikoituvat vain kaikkein hienoimmat kulkupelit.

MC Heaven on jokaisen moottoripyöräfanin maanpäällinen taivas, jonka antia ovat valtakunnan kauneimmat, tehokkaimmat ja uljaimmat uniikit moottoripyörät monilta eri vuosikymmeniltä. MC Heavenin kokoaa vuosien kokemuksella kustomoitujen moottoripyörien kaksi suurinta mediavaikuttajaa, Kopteri Magazine ja Bomber Magazine.

Tuning Car Show’ssa voi nauttia harkitun räätälöinnin, tarkan suunnittelun ja tuhansien käsityötyötuntien tuloksena syntyneistä sporttisista, moderneista ja ainutlaatuisista autokaunottarista.

Motorsport on jo toista kertaa aidosti koko moottoriurheilun kokoava tapahtuma, jonka toteuttavat yhteistyössä Finnish Hot Rod Association FHRA, AKK Motorsport ja Suomen Moottoriliitto SML.

Edellinen Motorsport oli menestys sekä kävijöiden että mukana olleiden näytteilleasettajien mielestä, ja nyt tapahtuma kehittyy edelleen tarjoten kolme vilkasta näyttelypäivää ja aikaisempaa laajemman näyttelyalueen. Motorsport on muiden samanaikaisten tapahtumien tapaan alansa paras kohtaamispaikka moottoriurheilun parissa toimiville yhteisöille, eri lajien kilpailijoille, ammattilaisille ja harrastajille sekä moottoriurheilusta ja harrasteajoneuvoista kiinnostuneelle yleisölle.

Aukioloajat & liput

Perjantai 14.4. kello 10.00 – 18.00

Lauantai 15.4. kello 10.00 – 18.00

Sunnuntai 16.4. kello 10.00 – 18.00

Päivälippu, 16-vuotiaasta lähtien 28€
Päivälippu, 7-15-vuotiaat 18€
Kokoaikaranneke 38€
Lapset alle 7v ilmaiseksi.

Liput myy ennakkoon Tiketti!

Media & akkreditoituminen

Yhdellä lipulla pääsee näkemään ja kokemaan kansainvälisesti tasokkaan harraste- ja erikoisajoneuvotapahtuman.

Neljä eri näyttelyä yhdellä ainoalla lipulla!

More is More!