Tiedote 10.4.2017 – 40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW

40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW

+ TUNING CAR SHOW, MC HEAVEN & MOTORSPORT 2017

Pääsiäispyhinä pe 14. – su 16.4.2017 Helsingin Messukeskuksessa

Ensimmäinen American Car Show autonäyttely järjestettiin Tikkurilan Jäähallissa toukokuussa 1978.

Pääsiäisenä järjestettävä näyttely on 40. juhlanäyttely.

Näyttelyn järjestää vuonna 1972 perustettu Finnish Hot Rod Association ry, FHRA.

Koko perheelle tarkoitettu American Car Show on tänä vuonna tiivistetty aikaisemmasta neljästä päivästä poiketen kolmipäiväiseksi, perjantaista sunnuntaihin.

CADILLAC CLUB OF FINLAND TUO NÄYTTELYYN SUOMI-ELOKUVISTA TUTUT CADILLAC-KLASSIKOT

Cadillac Eldorado Convertible vm. 1974 elokuvista Menolippu Mombasaan ja Tupla-Uuno.

Perinteisesti American Car Show –tapahtumissa näyttävästi esillä ollut Cadillac Club of Finland ry (CCoF) on valinnut tänä vuonna osastonsa teemaksi suomalaisissa elokuvissa esiintyneet Cadillacit.

Cadillac Club of Finland ry (CCoF) on vuonna 1977 perustettu ja vuonna 1989 rekisteröity yhdistys, jonka jäsenmäärä on noin 700. Jäsenten autot ovat vuosilta 1907 – 2016, valtaosa kuitenkin 1950- ja 1960-luvuilta.

Punavalkoinen Cadillac Eldorado vuodelta 1974 nähdään elokuvissa Menolippu Mombasaan ja Tupla-Uuno.

Menolippu Mombasaan on vuonna 2002 valmistunut Hannu Tuomaisen ohjaama nuorten draamaelokuva, jonka pääosissa esiintyvät Antti TarvainenJoonas Saartamo ja Johanna Rönnlöf.

Elokuvan tunnuskappale on Taiskan tunnetuksi tekemä ”Mombasa”, josta cover-version elokuvassa esittää Denigrate.

Tupla-Uuno puolestaan oli Uuno Turhapuro –elokuvien sarjassa kolmastoista, ja se tuli ensi-iltaan vuonna 1988. Kyseessä oli kyseisen vuoden katsotuin kotimainen elokuva, jonka pääosissa seikkailivat muun muassa Vesa-Matti Loiri, Marjatta Raita, Simo Salminen, Spede Pasanen ja Caron Barnes, joista viimeksi mainittu myös vierailee ACS-näyttelyssä.

Valkoinen avo-Cadillac vuodelta 1962 on ohjaaja Aki Kaurismäen omistama klassikko, joka nähtiin Kaurismäen Ariel-elokuvassa vuonna 1988. Rautakaivosmies Taisto Kasurisesta kertoneen elokuvan rooleissa synkistelevät Turo Pajala, Susanna Haavisto, Matti Pellonpää, Erkki Pajala ja tuolloin vielä vasta 7-vuotias Eetu Hilkamo, joka on alustavien suunnitelmien mukaan itsekin tulossa näyttelyyn.

Vuoden 1960 Cadillac Convertible tähdittää Jani Volasen ohjaamaa Rumble–nimistä komediallista road movie’ta. Rumble esitettiin ensimmäisen kerran Rakkautta ja Anarkiaa –elokuvafestivaaleilla, Helsingissä vuonna 2002.

Cadillacin kyydissä suomalaisessa kesäyössä matkaavat muun muassa Tommi Korpela, Vesa-Matti Loiri, Jari Nissinen ja Jari Pehkonen. ACS–tapahtumaan mukaan heistä on lupautunut edellä mainittu Jari Nissinen.

Edellä mainittujen ’Cadillac-tähtien’ lisäksi juhlanäyttelyssä nähdään myös ’Spede’ Pasasen aikoinaan omistama, elokuvasta X-Paroni (v. 1964) tuttu brittiläinen MGA MK II.

Elokuvan teon jälkeen tämä punainen avoauto hävisi niin katukuvasta kuin julkisuudestakin, ja sen luultiin jo lopullisesti kadonneen tai tuhoutuneen.

MONIPUOLINEN JUHLANÄYTTELY

American Car Show tarjoaa hämmästeltäväksi huippuunsa entisöidyt, yksityiskohtia myöten hiotut ja viimeistellyt teknisen osaamisen ja käsityötaidon näytteet, klassiset ’Amerikan autot’ niin Suomesta kuin muualtakin maailmalta. Juhlanäyttelyyn valikoituvat vain kaikkein hienoimmat kulkupelit.

MC Heaven on jokaisen moottoripyöräfanin maanpäällinen taivas, jonka antia ovat valtakunnan kauneimmat, tehokkaimmat ja uljaimmat uniikit moottoripyörät monilta eri vuosikymmeniltä. MC Heavenin kokoaa vuosien kokemuksella kustomoitujen moottoripyörien kaksi suurinta mediavaikuttajaa, Kopteri Magazine ja Bomber Magazine.

Tuning Car Show’ssa voi nauttia harkitun räätälöinnin, tarkan suunnittelun ja tuhansien käsityötyötuntien tuloksena syntyneistä nuorekkaista, sporttisista, moderneista ja ainutlaatuisista autokaunottarista.

Motorsport on jo toista kertaa aidosti koko moottoriurheilun kokoava tapahtuma, jonka toteuttavat yhteistyössä Finnish Hot Rod Association FHRA, AKK Motorsport ja Suomen Moottoriliitto SML. Motorsport on alansa paras kohtaamispaikka moottoriurheilun parissa toimiville yhteisöille, eri lajien kilpailijoille, ammattilaisille ja harrastajille sekä moottoriurheilusta ja harrasteajoneuvoista kiinnostuneelle yleisölle.

40-VUOTISNÄYTTELYSSÄ PANOSTETAAN LAATUUN JA NOSTALGIAAN

”40-vuotisjuhlanäyttelyssä juhlimme Suomen suurinta ja pitkäikäisintä autonäyttelytapahtumaa panostamalla erityisesti laatuun ja nostalgiaan. Euroopassa ei ole montaa autonäyttelyä, joka olisi yhtäjaksoisesti ja yhtä menestyksellisesti toiminut neljä vuosikymmentä. Juhlanäyttelyyn on tulossa tavallista enemmän kansainvälisiä huipputason autoharvinaisuuksia. Ja kotimaasta olemme onnistuneet löytämään todellisia klassikkoja, muun muassa Suomi-elokuvista tuttuja autoveteraaneja,” FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell kertoo.

VUONNA 1978 NÄYTTELYSSÄ OLI KOLMISENKYMMENTÄ JENKKIAUTOA

”Ensimmäinen American Car Show järjestettiin Tikkurilan jäähallissa, Vantaalla toukokuussa 1978. Mallia otettiin ruotsalaisten jenkkiautoharrastajien ja raggareiden hot rod -autonäyttelyistä, joita järjestettiin Tukholmassa. Tikkurilan jäähalli valikoitui ensimmäiseksi näyttelypaikaksi siksi, että se oli edullinen ja riskikynnys oli aika matala. Autoja oli näytteillä vain kolmisen kymmentä eli sen verran, mitä nyt kiekkokaukaloon mahtui. Yleisöryntäys yllätti meidät täydellisesti, kun lippuja myytiin yli 14 000 kappaletta”, muistelee projektipäällikkö Martti Luoso.

American Car Show näyttely siirtyi vuonna 1980 Helsingin Jäähalliin,
Yleisö menestys oli heti taattu ja näyttelyssä vieraili yli 20.000 vierasta.

AUKIOLOAJAT & LIPUT

Perjantai 14.4. kello 10.00 – 18.00

Lauantai 15.4. kello 10.00 – 18.00

Sunnuntai 16.4. kello 10.00 – 18.00

MEDIA & AKKREDITOITUMINEN

Promo-kuvat median käyttöön: https://www.fhra.fi/americancarshow/media/promokuvat-2/

Lehdistöpäällikkö: Lasse Norres, lasse@norres.fi

Yhdellä lipulla pääsee näkemään ja kokemaan kansainvälisesti tasokkaan harraste- ja erikoisajoneuvotapahtuman.

Neljä eri näyttelyä yhdellä ainoalla lipulla!

More is More!