Olemme vastaanottaneet kysymyksen siitä, minkä vuoksi SM1-osakilpailussa Kauhavalla lajittelun ja eliminaation välissä oli pitkältä tuntunut tauko. Yleisesti ottaen tähän on useita syitä ja toisinaan manuaalista työtä kertyy yhteen kisaan runsaasti aiheuttaen viivettä. Lajittelutulosten tarkastus, sekä mahdolliset muutokset johtuen esimerkiksi indeksien alituksista ottavat oman aikansa ennen kuin päästään luomaan pudotuskaavioita ja saattamaan niitä tietoon varikon henkilökunnalle, sekä kilpailijoille. Suomessa myös ajetaan joitain ryhmiä erityisillä säännöillä, jolloin tuloksia ei ajanottojärjestelmämme Compulink osaa automaattisesti muodostaa oikein, vaan kaaviot luodaan niiden osalta täysin manuaalisesti. Huomionarvoista on myös, ettemme voi aloittaa pudotuksia välittömästi, vaan on annettava kilpailijoille aikaa reagoida, mikäli heillä on huomautettavaa kaavion sisällöstä. Monesti julkaisun jälkeen saammekin vielä pyyntöjä tulla lisätyksi lajittelun viimeiselle tilalle sekä mukaan kaavioon kilpailijoilta, joilla ei syystä tai toisesta ole hyväksyttyä lajittelulähtöä, tai ovat esimerkiksi juuri saaneet lisenssin ja haluavat ottaa osaa kilpailuun. Lisäksi pudotusvaiheen ajojärjestys on mahdollista tehdä vasta lajittelun jälkeen kaaviokokojen ollessa selvillä. Ajojärjestys on tärkeä työkalu kilpailun aikatauluttamisessa, ja Kauhavalla ylläpidämme lisäksi tiedotusta LSK Business Parkin internetsivuilla eri kilpailuryhmien aikatauluista ja meluluokista, jotta lähialueen asukkaat ovat tietoisia, milloin radalta saattaa kuulua enemmän ääniä. Normaalitilanteessa lauantaina lajitellaan ja sunnuntaina aloitetaan aamulla pudotusajovaihe. Tällöin kaaviot on tehty jo edellisen illan aikana niiden vaikuttamatta kilpailun aikatauluun. Yhteenvetona todettakoon, että kaikki työ ei aina näy ulospäin yleisölle ja kilpailijoille. Tämä saattaa antaa vaikutelman, ettei tauolle ole järkevää syytä. Syy odottamiseen vaikkapa burnismontulla voi olla niinkin yksinkertainen, että ajanottaja joutuu keskustelemaan lähtöalueen henkilökunnan kanssa selvittääkseen ajoneuvosta puuttuvan tai epäselvän dial-in -ajan. FHRA Crew tekee kuitenkin kaikkensa käytettävissä olevien resurssien puitteissa, jotta kisat saadaan vietyä läpi turvallisesti, mutta ilman tarpeetonta odottelua. Radan kuivaus aloitetaan tarvittaessa aamuyöstä ja toisinaan jää lounaskin syömättä pitkien päivien aikana, sillä mekin haluamme nähdä hienoja suorituksia ja iloita onnistumisista kilparadalla siinä missä kilpailijat ja yleisökin. Mikäli teillä herää kysymyksiä vapaaehtoistoimintaamme liittyen, meiltä saa aina tulla kysymään. Avaamme mielellämme mitä kaikkea kulisseissa tapahtuu, jotta päätähdet pääsevät näyttämölle tarjoamaan meille kaikille drag race -elämyksiä. Mukavaa ja kuminkäryistä kesää, drag racing on parasta paikan päällä. Nähdään seuraavissa kisoissa. FHRA Crew